Minister Adriaansens van Economische Zaken heeft op 22 april strengere regels aangekondigd voor telemarketing en verkoop aan de deur. Ze gaat hiervoor onderdelen van de Consumentenagenda aanscherpen.
Na een tijd voor multinationals te hebben gewerkt, wilde ze graag terug naar het Europese en Nederlandse bedrijfsleven. En waar kun je dan beter zijn dan bij VNO-NCW en MKB-Nederland? Maak kennis met de nieuwe beleidssecretaris retail in Brussel Naomi Colvoort.
Voeding is op dit moment enorm in beweging als het gaat om duurzaamheid en gezondheid, zegt directeur Cécile Prakke van Veneca, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties. De branche wil een belangrijke rol spelen in de transitie van de voedselketen. 'Daarnaast zouden we graag zien dat werkgevers die inzetten op gezond eten voor hun medewerkers dit onbelast kunnen verstrekken.'
De detailhandel staat enorm onder druk, vertelt directeur Jan Meerman van Inretail. 'De kosten stijgen door huurverhogingen, hogere personeelskosten en inflatie op de inkoopprijs. En er moeten vaak ook nog coronaschulden terugbetaald worden.' Doorbelasten van al die kosten gaat bijna niet door de concurrentie van (online) internationale spelers.
De 'drogist op afstand' is een belangrijke actuele kwestie voor het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven, vertelt directeur Jos Jongstra. Eerder verbood de Raad van State het raadplegen van een drogist via een tablet. Een wetswijziging om dit toch mogelijk te maken is begin dit jaar aangenomen in de Tweede Kamer. 'Maar de discussie wordt nog vrij heftig gevoerd in de Senaat.'
Steeds meer gemeenten stellen een verbod in op reclame voor bijvoorbeeld fossiele brandstof of vlees. Een slechte ontwikkeling, zegt Henriette van Swinderen, directeur van de bvA, de bond van Adverteerders. 'Het is moeilijk te handhaven en staat innovatie in de weg. Wij pleiten voor zelfregulering.'
De Club van Elf is de branchevereniging voor de toonaangevende Nederlandse dagattracties en bestaat dit jaar 50 jaar. De inmiddels 23 leden zetten het belang van recreëren en ontmoeten op de kaart, vertelt directeur Karin Kuiper.
Wie een klacht heeft over consumentenproducten of -diensten, kan dit in laatste instantie voor de rechter uitvechten. Een snellere, eenvoudiger en laagdremperligere weg zijn de geschillencommissies. Het kabinet wil deze aanpak versterken. De SER doet nu aanbevelingen om het stelsel toegankelijker te maken, beter te financieren en de kwaliteit ervan beter te borgen.
De tabaksdetailhandel moet transformeren, vertelt directeur Janwillem Burgering van NSO Retail. ‘We zitten in een proces dat we van tabak naar gemak noemen.'