Het NL Business Hub Netwerk is hét wereldwijde netwerk van, voor en door Nederlandse ondernemers. Het verbindt hen met lokale partners en Nederlandse collega-ondernemers met praktische ervaring. Zo komen ze sneller tot internationaal succes. In deze nieuwe serie vertellen de directeuren van de verschillende NL Business Hubs over hun werk. Dit keer: Marcelo Wachtel, directeur van Holland House Chili.
Hoelang bent u al in Chili en wat is uw achtergrond?
‘Ik ben op Curaçao geboren en opgegroeid. In 1986 – op mijn negentiende – gingen we in Chili wonen. Hier ben ik naar de universiteit gegaan. Ik ben getrouwd met een Chileense vrouw en we hebben twee dochters. Tijdens mijn carrière – in diverse business developmentfuncties en als ondernemer – ben ik in aanraking gekomen met sectoren als energie, mijnbouw, waterbeleid, milieu en luchtvaart. Die ervaring kan ik sinds mei dit jaar goed toepassen in mijn nieuwe rol als general manager bij Holland House Chili.’
Wat doet Holland House Chili?
‘Wij helpen Nederlandse bedrijven die naar Chili willen komen om te investeren of bijvoorbeeld marktonderzoek te doen. En ook andersom werken we voor Chileense bedrijven die naar Nederland willen gaan of hun producten exporteren. We staan open om bedrijven bij allerlei business opportunities te helpen met matchmaking, netwerken, introducties, zichtbaarheid en lokale hulp wanneer dat nodig is. We krijgen constant verzoeken om contacten te leggen en te adviseren hoe bedrijven hier kunnen ‘landen’ en zich ontwikkelen.
Verder organiseren we missies naar Chili, maar ook naar Nederland. Zo is er een tiental Chileense bedrijven geïnteresseerd om in de nabije toekomst naar Rotterdam te komen om de technologie daar te zien en contacten te leggen om die technologie naar Chili te brengen.
Dat alles doen we met vier vaste krachten. Meestal werken hier ook een aantal stagiaires van diverse universiteiten uit Nederland. Die komen dan voor een periode van zes maanden. De vorige pool is net teruggegaan naar Nederland.’
Hoeveel leden hebben jullie?
‘We hebben de laatste jaren ons ledental verdubbeld. Het waren er zo’n 25 en nu hebben we er al 52. En we willen er nog meer: 75, misschien op den duur wel 100.’
Welke economische ontwikkelingen ziet u op dit moment?
‘De laatste twee jaar zijn de import en export tussen onze landen behoorlijk stabiel, maar de vijf à acht jaar daarvoor is dit sterk gegroeid. Chili is erg gefocust op groene waterstof en schone energie. Daar zit veel ontwikkeling in. En ook in de mijnbouw, de agrarische sector en de logistiek. Nederland is daar leidend in, dus er is veel vraag naar die Nederlandse expertise. Verder produceert Chili veel fruit en andere agrarische producten. Daarbij is behoefte aan technologie om de hele productielijn groener en efficiënter te maken. Ook is het land geïnteresseerd in smart cities en het beter organiseren van industrieterreinen. In al die markten zijn er kansen. Nederlandse bedrijven in Chili weten dat al, maar we willen zichtbaarder worden in Nederland en het buitenland.’
Met welke partijen in Chili werkt u samen?
‘Met de Nederlandse ambassade en met overheidsdiensten die zich bezighouden met economische groei en de ontwikkeling van de sectoren die ik net noemde en subsidies beschikbaar stellen. En natuurlijk hebben we ook contacten met het bedrijfsleven.’
Noem eens een paar successen die jullie hebben geboekt?
‘Veel bedrijven hebben door onze hulp hun doel kunnen bereiken. Een voorbeeld: het verkeer in Santiago is hectisch met veel aanrijdingen. Een Nederlands bedrijf heeft daar een kaart van gemaakt die live geüpdatet wordt. De gemeente kan die gebruiken om bottlenecks te signaleren en het verkeer beter te regelen. En bedrijven gebruiken ze om betere routes te plannen om hun producten te bezorgen. Dit bedrijf heeft iemand van Holland House ingehuurd om hun vinding te introduceren en de businessontwikkeling te doen. En ze zijn nu heel succesvol.
Onze marktonderzoekservice wordt ook altijd goed beoordeeld in de enquêtes die we regelmatig houden onder onze leden. Vaak nemen bedrijven die dienst eerst eenmalig af en tekenen ze uiteindelijk een contract voor maandelijks marktonderzoek.’
Staan er interessante evenementen op het programma?
‘26 september – dan is het hier lente – organiseren we voor de derde keer Tulip Day. Chili is producent van tulpen, dat weten veel mensen niet. Op Tulip Day maken we een openbare pluktuin met zo’n 70.000 tulpen die hier door Chileens-Nederlandse bedrijven zijn gekweekt. Het publiek mag dan tulpen meenemen. Daar staan duizenden mensen voor in de rij. ’s Avonds hebben we dan een cocktail voor leden en sponsors. In oktober is er een handelsmissie van de agrarische sector naar Chili en Peru, dan gaan we ook matchmaking doen. Bovendien organiseren we ook in die maand samen met een van onze leden een conferentie over de arbeidsmarkt in Chili, waarbij de opkomst groot belooft te zijn.’
Meer weten? Neem contact op met Marcelo Wachtel via dit formulier.