Maak werk van grote geopolitieke problemen en bemoei je minder met details. Dat is de boodschap van ondernemers in de Forum verkiezingsenquête.
Het verminderen van de Europese regeldruk is voor ondernemers het belangrijke thema voor de aankomende Europese Parlementsverkiezingen. Acht op de tien ondernemers vinden de regeldruk binnen de Europese Unie te hoog, en de helft is van mening dat de EU zich de komende vijf jaar allereerst moet inzetten om deze druk te verlichten. Dat blijkt uit de Europa-enquête van opinieblad Forum onder ruim 1.600 ondernemers.
83 procent naar stembus
Elke vijf jaar peilt Forum de stemming onder ondernemers in aanloop naar de Europese verkiezingen. En ook deze verkiezingen zijn veel ondernemers van plan hun stem te laten horen: 83 procent zegt 6 juni in het stemhokje te staan. Wat verder opvalt is dat ruim 36 procent aangeeft nog niet zeker weet op welke partij men gaat stemmen.
Meer samenwerking op klimaat
Als er volgens ondernemers één thema is waar meer gezamenlijk EU-beleid nodig is, dan is dat op het gebied van klimaat en energie. Van de ondervraagden zegt 49 procent dat dit het voornaamste beleidsterrein is waar de EU moet toewerken naar één gezamenlijk beleid voor alle lidstaten.
Eén gezamenlijk defensiebeleid
Een ander terugkerend geluid van ondernemers is dat Europa in het geopolitieke spel meer een eenheid moet vormen tegen andere grootmachten in de wereld. Dat uit zich onder meer in de grote steun die gezamenlijk defensiebeleid krijgt van ondernemers: 45 procent spreekt zijn steun uit voor het toewerken naar één gezamenlijk defensiebeleid.
Blijven werken aan interne markt
De meerderheid van de ondernemers (53 procent) geeft aan dat de EU en toegang tot de interne markt van belang zijn voor de eigen onderneming. Dat neemt niet weg dat ondernemers vinden dat er nog genoeg te verbeteren valt aan de gezamenlijke markt. Vooral op het gebied van vergunningverlening (27 procent), fiscaliteit (26 procent) en toezicht en handhaving (25 procent) zitten de voornaamste verbeterpunten. Wat betreft het laatste is het verschil in uitwerking van Europese regelgeving door afzonderlijke lidstaten, een punt van zorg.
Campagne Europese Verkiezingen
Begin mei starten de VNO-NCW en MKB-Nederland een campagne om aandacht te vragen voor het belang van de Europese Unie voor Nederland. Ook publiceren zij dan de EU-agenda 2024-2029 met daarin beleidsvoorstellen voor de komende Europese Commissie.