De Interne Markt is een zegen voor de transportsector, zegt Erik Maassen van den Brink van Bolk Transport. Maar, benadrukt hij, exceptioneel transport mag best wat meer aandacht krijgen in de EU. Vergunnings- en ontheffingsregelingen verschillen nu van land tot land. In oorlogstijd kan dat dat best nog eens problemen opleveren. ‘Verdere harmonisatie is nodig om Europees transport efficiënter te maken.’
‘Zonder EU heeft de Nederlandse transportsector geen bestaansrecht,’ zegt Erik Maassen van den Brink van Bolk Transport uit Almelo. Bolk Transport doet alles van regulier transport tot exceptioneel transport (‘al het wegtransport dat te groot, te breed, te lang en/of te zwaar is'), en is een echte Europese onderneming. ‘Nederland is klein, als transporteur zit je zo in het volgende Europese land. Je kunt je toch niet meer voorstellen dat je bij elk land grenscontroles tegenkomt? Dat hebben we in Europa echt goed voor elkaar.’
Slaat de euroscepsis toe bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement? Krijgt de populistische stem meer volume? Ondernemers zijn in elk geval blij met de EU. Al blijft er natuurlijk nog wel wat te wensen over. Drie ondernemers uit scheepvaart, wegtransport en reinigingsmiddelen over de plus- en verbeterpunten. Deze aflevering: Erik Maassen van den Brink van Bolk Transport.
Heel fijn dus, die EU. Maar, benadrukt Maassen van den Brink, hij snapt ook de frustratie over EU-regels die bij sommigen bestaan. Wetgeving komt niet altijd overeen met de praktijk op de weg. In 2030 moet transport bijvoorbeeld grotendeels emissievrij zijn. ‘Ik ben een voorstander, maar exceptioneel transport valt nog niet echt te elektrificeren. We willen wel, maar we kunnen het simpelweg niet.’
Exceptioneel transport mag best meer aandacht krijgen in de EU, vindt hij. ‘We worden nog wel eens over het hoofd gezien.’ Tijdens de NAVO-oefening in januari van dit jaar, moest er allerlei materiaal naar Litouwen toe. Voor containers met kleding en eten is dat geen probleem, die kunnen linea recta die kant op rijden. Maar voor zwaar materieel, zoals legervoertuigen en geschut, is dat niet zo gemakkelijk. Maassen van den Brink: ‘Wij hebben te maken met allerlei vergunningsproblematiek. Ontheffingen, regels over waar en wanneer je mag rijden. De exceptioneel-transportregels zijn in alle landen verschillend. Hierdoor duurt het soms weken voordat alle ontheffingen voorhanden zijn en het militair transport uitgevoerd kan worden.’