'Het eerste waar ik bij Prinsjesdag aan denk is het inkoopbeleid van de overheid. Dat inkoopbeleid moet diversiteit, vernieuwing en creativiteit toelaten. Het gaat immers over de bv Nederland. Prinsjesdag is een ontmoetingsmoment. We leven in Nederland allemaal in onze eigen bubbel. Het belang van de ontmoeting wordt steeds groter. Prinsjesdag is bij uitstek een kans om die boodschap uit te dragen. Je kunt zowel de inhoud als het evenement zelf op een veel inclusievere manier organiseren, waardoor het een echte afspiegeling wordt van onze superdiverse samenleving.'
'Inclusiviteit gaat voor mij niet alleen over kleur, maar ook over leeftijd en inkomensklasse. Denk na over welke rolmodellen je kunt uitnodigen. Het koningspaar is bijvoorbeeld heel goed bezig met innovatie, ondernemerschap en startups. Dat kunnen ze perfect verwerken in het inkoopbeleid. Op die manier ga je vanzelf richting culturele diversiteit, want de jonge generatie ís cultureel divers, en internationaal georiënteerd.'
'Waarom niet een gastcurator, en elk jaar een ander thema? De troonrede kun je ook vertalen naar beeld, bijvoorbeeld in een mini-documentaire gemaakt door filmstudenten. Of wat als voor Prinsjesdag een tof nummer wordt geschreven? Het 15 miljoen mensen idee. Een jonge getalenteerde ontwerper mag dit keer Maxima’s hoed ontwerpen, of studenten mogen het bloemendecor voor de Ridderzaal verzorgen. Ik noem maar wat ideeën.'
'Je kunt ook een ander concept op de catering loslaten. De Surinaamse bara is een vegan snack die staat voor ontmoeting en verbinding. Je eet het wanneer je iets te vieren hebt, dus de bara past heel goed bij Prinsjesdag. Mijn nieuwste bedrijf Bara Box is opgericht in 2020, tijdens de coronacrisis. In de daaraan gekoppelde podcast Bara Talks interview ik diverse kleurrijke game changers en rolmodellen. We openen straks een bara bakkerij in samenwerking met de Bakkerswerkplaats, een sociale onderneming voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.'
'Inclusiviteit is een rode draad in alles wat ik onderneem. Maid at Home heb ik opgericht in 2011. Mijn concept is: schoonmaken is een officieel beroep waarvoor mensen met onbenut potentieel een opleiding kunnen volgen. Een mooi voorbeeld is een 65-jarige dame van Indische afkomst, nu supergelukkig inwonend housekeeping manager. We werken voor de Quote 500 en internationale gezinnen.'
'In 2016 heb ik voor Maid at Home de aanmoedigingsprijs gewonnen van de inmiddels opgeheven stichting Etnische Zakenvrouwen Nederland. Dat was voor mij het moment dat ik een vinkje achter mijn naam kreeg. Mensen zeggen altijd: we kunnen ze niet vinden, die succesvolle gekleurde vrouwen. Als je op Prinsjesdag een soortgelijk podium biedt aan vrouwelijke én mannelijke rolmodellen, en daar bijvoorbeeld een award of inhoudelijke discussie aan koppelt, dan zou je ze daarmee diezelfde zichtbaarheid geven.'
Wie is Anoesjka Imambaks?Anoesjka Imambaks (38) is directeur van Stichting Venture Café in Rotterdam, oprichter en eigenaar van recruitmentbureau Maid at Home en cateringbedrijf Bara Box, pannellid bij BNR Radio, docent aan de International Butler Academy en voormalig beleidsadviseur bij het Ministerie van Economische Zaken.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.