Wat doe je als je bedrijf de wind flink mee heeft tijdens de crisis? Dan ontwikkel je een gratis opleidingsapp, zoals Wouter Kolk van Ahold Delhaize. Niet met een professor, maar met Roxeanne Hazes en Typhoon.
Niet één, maar twee favoriete minimasterclasses heeft Wouter Kolk, ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. ‘De eerste is die van zangeres Roxeanne Hazes, over zelfliefde en hoe je dat krijgt. De ander is het verhaal van Olympisch kampioen Maarten van der Weijden, over de rol die pech en geluk spelen bij het behalen van je doelen.’
Levenslessen On Track
Kolk vertelt over de (levens)lessen die te vinden zijn op On Track, de gratis educatieve app die hij heeft helpen ontwikkelen. Hierin geven bekende sporters, zangers of schrijvers online workshops over onder meer zelfontwikkeling, geld, werk, maar ook over klussen en koken.
Hoe komt een ceo erbij om een opleidingsapp te maken?
‘Tijdens de crisis hadden we de wind mee in vergelijking met andere branches (de multinational boekte in 2020 een winst van 1,4 miljard euro; red.). We vonden het daarom belangrijk om iets terug te geven aan de samenleving. Nee, niet uit schuldgevoel. Vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel, om mensen die het minder goed hebben extra te helpen.’
Kunnen we niet mensen van de ene baan naar een andere helpen?, dacht Kolk. ‘Iets ontwikkelen waarmee zij een betere positie kunnen verwerven op de arbeidsmarkt? In het begin dachten we vooral aan medewerkers uit sectoren die het zwaarst waren getroffen. De horeca, de luchtvaart. Gaandeweg kwamen we erachter dat ook jongeren tussen de 16 en 26 jaar behoefte hadden aan zelfontwikkeling. Omdat ze niet naar school konden en een beperkt sociaal leven hadden vanwege corona.’
'We wilden iets teruggeven aan de samenleving, maar niet uit schuldgevoel'
Zo werd het idee ‘om terug te geven aan de samenleving’ concreet gemaakt naar: opleiding en zelfontwikkeling.’ Kolk ging praten met partijen als Randstad, RTL en Microsoft over moderne manieren van educatie. ‘Iets bite size, geen ingewikkelde cursus.’ On Track werd geboren. Ahold Delhaize ‘levert’ onder meer de mensen om content te maken. Techbedrijven bouwden de infrastructuur. Onder andere de Nederlandse Spoorwegen stelde ruimte beschikbaar voor de lancering van het product. ‘Onze partners dragen bij met kennis en hun netwerk. Niet alleen met geld.’