Als u een vrachtwagen op één van de Europese snelwegen ziet rijden, let dan eens heel goed op. Of hij nou van DAF, Scania of MAN is, wedden dat op de vrachtwagen onderdelen ‘made in Holland’ staat. Had u vast niet verwacht.
Een zelfrijdende vrachtwagen zonder chauffeur? Klinkt best vreemd hè? Maar in de toekomst kijkt echt niemand er meer van op. In Nederland wordt al druk geëxperimenteerd met wat wel ‘autonoom rijdende voertuigen’ wordt genoemd. En geloof het of niet: in de Verenigde Staten leverde een vrachtwagen zonder bestuurder al zijn eerste commerciële vracht af – 50.000 blikjes Budweiser-bier. De vrachtwagen reed een afstand van 193 kilometer. En de chauffeur? Die las achterin een krantje en deed wat administratie. Nederland is vooral druk bezig met de mogelijkheden van platooning, waarbij vrachtwagens geautomatiseerd in colonne achter elkaar rijden. Alleen in de voorste vrachtwagen zit een chauffeur. Platooning zou moeten zorgen voor brandstofbesparingen tot 10 procent, en dat zorgt dus ook voor een lagere CO2-uitstoot.
Even met eigen ogen zien wat platooning is? Kijk hier maar eens
Nederlandse vrachtwagen onderdelen vaak high tech
De truckwereld staat dus niet stil en de ontwikkelingen gaan hard. Nederlandse toeleveranciers springen in op alle veranderingen. Ze maken software, boardcomputers, lichtgewicht behuizingen, camerasystemen, noem maar op. ‘Nederland loopt voorop als het gaat om innovatie in de auto- en vrachtwagenindustrie’, zegt Eddy van der Vorst. Hij is adviseur van de RAI Automotive Industry (gelieerd aan de RAI vereniging), die de belangen behartigt van de Nederlandse Automotive toeleverindustrie. ‘We zijn de afgelopen decennia gegroeid van een maak- naar een kennisindustrie. In de verandering van de auto van een mechanisch product naar een high tech voertuig speelt de Nederlandse industrie een grote rol.’ Niet voor niets organiseerde Van der Vorst zich met veertig bedrijven in het Holland High Tech Paviljoen, tijdens de grote internationale autoshow IAA in Frankfurt van afgelopen september. De ondernemingen die bij de RAI Vereniging zijn aangesloten, produceren wereldwijd jaarlijks voor meer dan 80 miljard euro aan producten en diensten aan de auto- en truckindustrie. Ze zijn een belangrijke motor voor de Nederlandse economie.
Voor wie de illustratie groter wil zien: onderaan dit artikel staat een link een printvriendelijke versie