Dat ze een drone zouden ontwikkelen die de landmeter wel eens overbodig kan maken, dat hadden Ruud Knoops en zijn drie compagnons drie jaar geleden niet kunnen bedenken. Hij werkt sneller, nauwkeuriger en volautomatisch. Drone Marlyn van Atmos UAV meet in 24 uur waar tradionale landmeters nu twee weken over doen. Doe 'm dat maar eens na.
Als de zwarte drone Marlyn van Atmos UAV verticaal opstijgt en na een paar seconden kantelt, denk je even dat het einde oefening is. Maar wat je ziet is geen crash-in-uitvoering, maar een gecontroleerde vliegmanoeuvre. Bedenkers Ruud Knoops, Dirk Dokter, Sander Hulsman en Joost Bouman ontwikkelden Marlyn tijdens hun studie lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. ‘Een drone heeft twee basismodellen: een traditioneel fixed wing vliegtuig en de helikopterachtige varianten’, legt Knoops uit. ‘De fixed wing heeft als nadeel dat je er een start- en landingsbaan voor nodig hebt, maar het voordeel is dat ze snel en ver kunnen vliegen. Helikopterdrones hebben geen landingsbaan nodig, maar zijn niet efficiënt. Onze drone heeft de voordelen, maar niet de nadelen van beide versies.’
Landmeting bleek markt voor Atmos UAV
Marlyn is een geval van een oplossing waar een probleem bij werd gezocht. Uiteindelijk bleek dat landmeten te zijn. ‘Moderne fotogrammetrie, landmeten vanuit de lucht, bestaat al sinds 1950, maar tot voor kort was het heel duur’, zegt Knoops. ‘Er moest een vliegtuig met piloot en dure opnameapparatuur gehuurd worden. Nu de sensoren kleiner zijn geworden en de techniek goedkoper, komt dat voor kleine bedrijven ook binnen handbereik.’ Niet alleen kan een terrein in kaart worden gebracht, het loont nu ook om de drone er om de paar maanden overheen te laten vliegen zodat je bijvoorbeeld kunt zien hoe snel grond inklinkt.
Dit is dus wat de Marlyn van Atmos UAV kan
Marlyn drone: nauwkeurig en makkelijk
Om uit te vissen wat bedrijven precies willen van landmeetdrones, werd een oud en betrouwbaar concept toegepast: kijken naar de concurrentie en op bezoek bij drone-gebruikers en potentiële klanten. Gebruikers kennen als geen ander de voor- en nadelen van elk type. Een van de eisen was nauwkeurigheid. ‘Onze gepatenteerde hardware – de Marlyn drone dus – kan worden ingezet bij windkracht 6 (krachtige wind volgens het KNMI: paraplu’s zijn dan met moeite vast te houden; red.). Daar kan tot nu toe geen concurrent aan tippen. Die nauwkeurigheid is heel erg belangrijk: een halve graad afwijking op 100 meter in de lucht is gelijk aan enkele meters op de grond. Dat wil je niet als je een weg aanlegt of verzakkingen meet.’
Een andere eis was gebruikersgemak. Daarom is Marlyn helemaal te programmeren zodat hij alles automatisch doet, van opstijgen tot meten en weer landen. Knoops: ‘In een dag kunnen we iedereen leren hoe het werkt.’
Data voor bouwprojecten, aanleg infrastructuur en dijkbewaking
Klanten van Atmos UAV zijn eigenlijk niet zozeer in de opvallende drone zelf geïnteresseerd. ‘Het gaat ze vooral om de data die ze krijgen’, zegt Knoops. ‘Wij denken nog wel aan lekker vliegen, maar voor onze klanten begint het pas als de drone is geland. Onze drone doet in 24 uur waar landmeters nu 2 weken voor nodig hebben. En in plaats van 500 tot 1.000 meetpunten, leveren wij miljoenen meetpunten. Daar kunnen bouwbedrijven of waterschappen een 3D-model van maken waaruit je met een paar muisklikken alle gegevens over hoogtes en afstanden kunt halen.’
Het artikel gaat verder na de foto