Autofabrieken heeft Nederland nauwelijks meer, maar de automotive-industrie is springlevend. Dus grote kans dat de auto waar u straks mee wegrijdt vol zit met Nederlandse techniek. Kijk hier maar eens.
Of je nu in een Volvo stapt, een Opel of een Renault, in bijna elke personenauto zitten producten van Nederlandse fabrikanten. En dat is niet zo vreemd. Nederlandse toeleveranciers zijn bovengemiddeld innovatief en spelen graag in op de wensen van hun afnemers. Niet gek dus dat autofabrikanten zo graag terugvallen op de expertise van deze bedrijven. Die toeleveranciers bestaan uit een bonte verzameling bedrijven actief in uiteenlopende sectoren. Je vindt ze terug in de onderdelenindustrie, maar ook in de chemische industrie, de rubber- en kunststofindustrie en de elektronica-industrie.
40.000 banen
De spreiding over al die branches maakt het volgens onderzoekers van ING lastig de omvang ervan precies in kaart te brengen. Maar dat het gaat om een fors aantal bedrijven, valt af te leiden uit het ledental van RAI Automotive Industry en AutomotiveNL. De twee brancheorganisaties van toeleveranciers zijn samen alleen al goed voor ruim tweehonderd leden. Gezamenlijk zouden ze werk bieden aan zo’n veertigduizend mensen. En volgens ING zijn ze samen goed voor een omzet van 9,2 miljard euro (2014). Dit inclusief de toelevering aan de producenten van auto-onderdelen (de zogenoemde tweedelijns-toeleveranciers). De sterk teruglopende autoverkopen tijdens de economische crisis hakten er bij de toeleveranciers stevig in. Op het dieptepunt, in 2009, viel de omzet ruim 30 procent lager uit. Niet alleen door een dramatisch lagere vraag, maar ook doordat autofabrikanten besloten bescheidener voorraden aan te houden. Maar zo snel als de vraag terugliep, zo snel volgde ook het herstel. Al in 2011 werd een omzet gerealiseerd die hoger lag dan in de jaren voor de crisis: 9 miljard euro.
Klik op de illustratie om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)
Illustratie: LinkDesign
Foto: BMW Group
Meer weten over deze bedrijven? Kijk dan ook eens op hun website: ALT Technologies, Apollo Vredestein, Axxor, DSM, Inalfa Roof Systems, Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe, Koninklijke Nedschroef, NXP Semiconductors, Polyscope Polymers, Tata Steel, TomTom Automotive