Drie of misschien zelfs vier partijen hadden de kans als grootste uit de bus te komen. Mede dankzij de zwevende kiezer bleef het ongekend spannend wie het initiatief krijgt om een kabinet te vormen. Tot vandaag. Nederland heeft gekozen. Ondernemers geven een eerste reactie. 'Er is een verstandige coalitie nodig die de zaken gaat aanpakken.'
'Het vertrouwen in de mens wil ik niet verliezen'
Merijn Everaarts | Dopper | Haarlem
‘Dit is een dramatische uitslag voor de natuur, ons klimaat, de samenwerking in Europa en onze samenleving. De standpunten waar de PVV voor staat verschillen zo van hoe ik erover denk. Misschien ben ik een wat atypische ondernemer, maar ik ben ervan overtuigd dat we Nederland leefbaar moeten houden voor iedereen. Mens, dier en natuur. Daar ben ik zelf ook mee bezig in mijn ondernemingen. Ik wil iedereen de positieve kanten laten zien van duurzaam bezig zijn.’
‘Hoe meer tegengas ik krijg, hoe meer gas ik daar op geef. Niets is mooier, vind ik, dan op een positieve manier onderdeel te zijn van de verandering. Dat is ook hard nodig. Het heeft helemaal geen zin je hoofd in het zand te steken.’
‘Ik had natuurlijk strategisch kunnen stemmen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik vind dat je je hart moet volgen. Voor mij betekende dat een stem voor de Partij voor de Dieren. Het is de enige partij die de natuur echt voorop heeft staan.’
‘Een bekende van mij zei gisteravond nog: ‘Had ik nou toch maar D66 gestemd, dan had ik in elk geval gestemd voor onderwijs en was dit niet gebeurd.’ Daar zit wel wat in.’
‘Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat met de formatie. Het lijkt me toch ingewikkeld om tot een kabinet te komen. Ook over rechts. Misschien betekent dat dat we binnenkort weer verkiezingen hebben. Ik weet het niet.’
‘Natuurlijk, ik had gehoopt op een kabinet over links, maar als ik alles bij elkaar optel dan gaat dat echt niet lukken. Zelfs met de VVD en NSC erbij wordt het lastig. Dat is jammer, maar het is wat het is. We zullen het ermee moeten doen.’
‘Verandering wordt dan wel ingewikkeld. Dat is niet goed voor ondernemers en niet voor de volgende generatie. Ik maak me daar wel zorgen over. Het belangrijkste is nu dat we het vertrouwen in elkaar niet verliezen en strijdbaar blijven.’
Wie is Merijn Everaarts? Merijn Everaarts (51) is oprichter en eigenaar van Dopper. Een Haarlems bedrijf dat duurzame waterflessen produceert. Hij is daarnaast betrokken bij het Haarlemse veganistische restaurant Mama Gaia. Lees ook dit interview met hem.