Soms is de pakketbezorger de enige levende ziel die iemand ziet op een dag. Thijs Kerckhoffs, fondsdirecteur bij PostNL wil deze eenzaamheid aanpakken. ‘Kleine initiatieven maken het verschil.’
Beton en hout bepalen de ‘look’ van het strakke, serene interieur van het Stationspostgebouw, hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. Je kunt er een speld horen vallen. Fondsdirecteur PostNL Thijs Kerckhoffs (39) wijst naar de verdieping boven ons. ‘Hier werd vroeger post gesorteerd en in de posttreinen gedaan.’ Het bedrijf is al 220 jaar oud, en is volgens Kerckhoffs van oudsher sociaal betrokken. ‘Kinderpostzegels bijvoorbeeld bestaat al bijna honderd jaar.’
‘Wij zien en horen dingen die een ander niet ziet’
Die betrokkenheid heeft het bedrijf nog steeds. Hoe vaak pakketbezorgers niet horen tijdens hun werk: ‘Ik voel me eenzaam, u bent vandaag mijn enige contact.’ ‘Doordat wij overal altijd zijn, zien en ervaren we dingen die een ander misschien niet ziet’, vertelt Kerckhoffs. Via PostNL kunnen de pakketbezorgers anoniem een eenzaamheidsmelding doorgeven bij lokale welzijnsorganisaties.
Eind 2021 zijn de maatschappelijke initiatieven van PostNL ondergebracht in het PostNL Bijzondere Momenten Fonds. Jaarlijks ontvangen ruim tweehonderdduizend eenzame ouderen van basisschoolkinderen een zelfgemaakt kaartje via de PostNL-kerstkaartenactie in samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds en Kidsweek. Ouders die de verjaardag van hun kind niet kunnen betalen, ontvangen kosteloos een compleet verjaardagspakket van het fonds en Stichting Jarige Job. Het gaat om duizenden kinderen per jaar. ‘Ook bezorgers geeft dat een gevoel van trots en motivatie.’