Tilhulp + ervaring met veersystem + afgestudeerd op protheses = exoskelet. Zo simpel is de optelsom achter Laevo, het bedrijf van Boudewijn Wisse. Zijn exoskelet is nu vooral in gebruik in de autoassemblage en de logistiek om rugklachten te voorkomen. Maar over 10 jaar zit hij misschien wel in elke overall.
‘Wil je er één aan?’, vraagt Boudewijn Wisse van Laevo al snel tijdens het interview. Twee minuten later zit het Laevo-harnas vast als een soort rugzak zonder zak. Bij het bukken voel je de borststeun een beetje, maar de werking is pas echt merkbaar als je rechtop wilt. Met een zacht duwtje sta je weer overeind. Het ziet er allemaal vrij simpel uit. Een beetje zwart kunststof, waar waarschijnlijk veren achter zitten, een brede riem om de heupen met een rugzakgesp, beensteunen, een dikke tweedelige borststeun – ook van kunststof – en een tweetal blauwe metalen staven. Dit exoskelet moet in een hobbyschuur ook te maken zijn, zou je denken.
Exoskelet made in Schiedam
‘De eerste patenten die hierop lijken zijn al in 1880 ingediend’, zegt Wisse. ‘Maar tot nu toe was het niet mogelijk om het ontwerp ook goed te fabriceren. Deze metalen staven zijn van speciaal verenstaal, op een speciale manier gebogen en van een speciale coating voorzien. We zijn er niet voor niets acht jaar mee bezig geweest.’ En er zitten wat slimmigheidjes in. Door uitgekiende draaipunten kan het bovenlijf behoorlijk vrij bewegen en met twee eenvoudige klikjes gaat de spanning van de beensteunen en kun je comfortabel zitten. Ze worden trouwens gemaakt door een bedrijf in Schiedam. ‘Dat is lekker om de hoek.’
Het interview gaat verder na de foto