Bierdrinkers zijn gewoontemensen, maar dat wil niet zeggen dat er niets verandert. Want wie naar de cijfers jaarlijkse onderzoek van de brouwerijbranche ziet dat er een grote verandering gaande is. 'De maatschappij verandert, drinkgewoonten ook', zegt Lucie Wigboldus van Nederlandse Brouwers.
Ik onderzoek ook wel graag bier, maar waarom ondervraagt u bierdrinkers?
'Wij willen weten wie de bierdrinkers zijn, wat de trends zijn en eigenlijk alles wat er gebeurt in het bierlandschap.'
Op het eerste gezicht verandert er niet veel door de jaren. Moet dat onderzoek wel elk jaar?
'Het is inderdaad een trouwe doelgroep, maar binnen de bieren wisselt de consumptie wel. Dit jaar hebben de gevolgen van COVID-19 mee kunnen nemen. Vorig jaar werd dat nog niet goed zichtbaar in het onderzoek, nu kunnen we zien hoe de bierdrinker deze periode heeft doorgemaakt. En dan zien we dat trends gewoon doorzetten.'
Vertel, wat zijn die trends?
'Het duidelijkst is dat de consumptie van alcoholvrij bier is gestegen. Eén op de veertien biertjes is alcoholvrij. Mensen zien het steeds minder als alternatief, ze vinden het echt lekker. Het is een bewuste keuze geworden, mensen drinken het ook op gezellige avondjes los van de vraag of ze nog moeten rijden.'
'De idee: bier is voor bij de Chinees, dat is wel weg'
Is het bier lekkerder geworden of zijn de mensen gewend geraakt aan de smaak?
'Ik denk dat mensen de smaak van 0 procent erg verbeterd vinden. Dat vind ik zelf ook. Het aanbod wordt de laatste jaren steeds groter, ook van speciaalbieren. De idee: bier is voor bij de Chinees, dat is wel weg. Ook in restaurants en bij recepten staat veel vaker een biertip. Zelf vond ik het een hele ontdekking dat bier goed smaakt bij chocolade. Bij zoete chocola een zoet biertje en bij bittere chocola een bitter bier zoals een droge stout.'
Youp van t Hek won de slag tegen Buckler (1989), maar het alcoholvrij bier wint de oorlog?
'Dat is wat veel eer voor Youp. Alcoholvrij groeit omdat de maatschappij is veranderd. Mensen zijn veel meer bezig met wat ze eten en drinken. Dat zie je ook in de groei van speciaalbier in de schappen van de supermarkt.'
En hoe heeft de bierdrinker zich door de coronaperiode gedronken?
'Er is niet meer of minder gedronken, maar natuurlijk wel op andere plaatsen. Minder in de horeca, meer thuis. De biermarkt is in zijn geheel wel gedaald; met maar liefst 14 procent. Dat komt vooral door het stilliggen van evenementen en zo, maar dat is buiten dit onderzoek gelaten. Wij kijken naar de individuele bierdrinker.'
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.