Als kinderen een grotere overlevingskans hebben met onze koeken, dan hebben gestrande poolreizigers er misschien ook baat bij. En dus vertrokken er tienduizend voedzame Liga biscuits naar de Noordpool. In de serie Vernieuwers: Koekbakkerij Liga.
Hè, wat staat hier nou op deze kisten? ‘HO-HA Beschuit voor Nobile en zijn mannen. Hulp actie der LIGA-fabrieken Bergen op Zoom.’ En dan drie mannen die eruit zien alsof ze gaan vliegen. Nou dat klopt. Het is 1928 en deze mannen vertrekken vanaf Schiphol met een toestel van Fokker naar de Noordpool. Daar gaan ze de gestrande Noordpoolexpeditie van Kapitein Umberto Nobile voorzien van de voedzame Ho-Ha beschuiten van Liga.
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de nieuwe serie vernieuwers: koekproducent Liga.
Tienduizend beschuiten verpakt in hermetisch gesloten kisten worden aan de hulpvoedselvoorraad toegevoegd. En in één klap is liga over de hele wereld bekend. Een slimme zet van de innovatieve directeur Theo Neutelings die ook nog eens een journalist met de missie meestuurt om de thuisblijver op de hoogte te houden. Het is alleen niet bekend of de koeken de arme poolonderzoekers hebben bereikt.
Gezonde kindervoeding
In 1920 neemt voormalig bakstenenbakker en boekhouder Theo Neutelings de NV Koek- en banketbakkerij over. Zijn voorganger heeft er een potje van gemaakt en het bedrijf lijdt fors verlies. Gelukkig zit Neutelings vol met goede ideeën. Hij springt in een gat in de markt door zich te richten op gezonde voeding voor kinderen. De kindersterfte is hoog en er is alleen maar melk en rijstmeel voorhanden voor de kleintjes. Daarom ontwikkelt hij een gezonde, wetenschappelijk verantwoorde kinderbiscuit.
Tekst gaat verder na de foto