Op haar 21ste begon Mariëlle Smit een uitzendbureau voor hospitality. Elf jaar, een man en twee kinderen later, staat ze aan het hoofd van Mama Deli, het eerste Nederlandse bedrijf dat met groot succes vriesverse babyvoeding op de markt brengt.
Het begon ermee dat ze ’s avonds laat het zoveelste groentehapje voor haar oudste babydochter Stevie stond te pureren en dacht: wat zou het fijn zijn als ik dit niet zelf meer hoefde te doen.
‘Ik vind: als je ergens tegenaan loopt, moet je daar iets aan veranderen óf je mond erover houden. Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje als hostess bij evenementen en ik zag allerlei mogelijkheden om zo’n bedrijf beter te laten draaien. Samen met Lotte Brunninkhuis heb ik toen Make My Event (later MME Hospitality, red) opgezet.’
Het bleek een schot in de roos: MME haalde grote klanten binnen, groeide in recordtijd en scoorde eervolle vermeldingen bij Sprout – het online platform voor ondernemers – en de FD Gazellen Awards.
In 2020 bedacht Smit, stomend achter het aanrecht, er dus nóg een bedrijf bij: Mama Deli, voor al uw vriesverse, gezonde en betaalbare babyvoeding. Ze draaide dubbele diensten, kreeg een tweede dochter en deed nog even een verhuizing tussendoor.
Wie is Mariëlle Smit?Mariëlle Smit werd op 30 maart 1990 in Gouda geboren. Na het atheneum studeerde ze een jaar Spaans in Barcelona. Van 2009 tot 2015 deed ze International Business & Languages aan de Hogeschool van Amsterdam. Tussendoor volgde ze nog een half jaar Marketing and Management aan de Paris School of Business. Ze was mede-oprichter en – van september 2011 tot en met april 2022 – mede-eigenaar van MME Hospitality. In januari 2021 begon ze een nieuw bedrijf: Mama Deli. Sinds april 2022 heeft ze al haar pijlen op deze onderneming gericht. Smit woont in Amsterdam met Steve en hun twee dochters Stevie (4) en Sammie (1,5).
Familie is de basis
Toen in 2020 de coronapandemie uitbrak, werd MME zwaar getroffen: de evenementenbranche kwam op z’n gat te liggen en een groot deel van het personeel moest noodgedwongen vertrekken. Smit sleepte haar bedrijf door de crisis, maar besloot in april 2022 al haar energie te steken in Mama Deli. Een besluit dat, volgens de jury van de Prix Veuve Clicquot Bold Woman Award getuigt van ‘veel kracht, boldness en positiviteit’.
Daar had ze in haar toespraak, tijdens de uitreiking op 7 november 2022, graag heel cool and collected iets over willen zeggen; hoeveel van die kracht ze van haar familie had meegekregen. Hoe iedereen in huize Smit – haar ouders zijn de eigenaar van een kledingzaak in Gouda, haar oudste broer Bas is influencer en haar tweelingbroer Niels zit óók in het ondernemersvak – moedig is en van aanpakken weet.
Thuis had ze tijdens het proeflezen al nauwelijks haar emoties kunnen bedwingen en toen ze een paar uur later vanachter de katheder haar geëmotioneerde geliefden in de zaal zag zitten, dacht ze: het lukt me nooit dit zonder tranen uit te spreken.
‘We hadden als familie best veel meegemaakt: mijn vader werd getroffen door acute leukemie, was heel ziek geweest en had kort daarvoor nog een enorme terugval gehad. Ik wist hoe trots hij was, hoe fantastisch ze het allemaal vonden dat ik dit had bereikt. De familie is mijn basis. Daar heb ik het vertrouwen gekregen om te doen wat ik nu doe. Er werd vroeger altijd gezegd: ‘Marie, je bent een Smit. En Smitten kunnen alles.’ Of dat helemaal klopt, weet ik niet, maar als je in jezelf gelooft, in je verhaal, product of dienst, kun je heel veel bereiken. Daar ben ik echt van overtuigd.’