In moeilijke tijden wordt snel duidelijk wie de échte omdenkers in onze economie zijn; welke ondernemers de problemen met een extra portie creativiteit en energie te lijf gaan. Terwijl onderzoekers met man en macht aan een vaccin werken, zoeken ondernemers wegen om het hoofd boven water te houden.
Plan #1: Creatief met 3D
Maak een speciale corona-deurkruk
Ineens was daar een heroïsche rol weggelegd voor de Italiaanse start-up Isinnova. Door het enorme aantal zieken op de intensive care, kwamen ziekenhuizen in de stad Brescia onderdelen (kleppen) voor beademingsmachines tekort. De standaard leverancier kon niet leveren. Een journalist belde een rondje en kwam terecht bij Isinnova die de beschikking had over een 3D-printer. Directeur Christian Francassi tekende zelf het ontwerp. Niet lang daarna rolden de kleppen uit de printer. Op internetforum Grabcad wordt het herontwerp van de klep nu gedeeld.
Wil je weten hoe zo'n deurknop nou werk, bekijk dan dit filmpje eens
Ook de Nederlandse Eric van Es, sales engineer bij 3D-printbedrijf Parts on demand merkt dat corona ineens tot heel andere opdrachten leidt. ‘Wat momenteel in de lift zit, zijn de bijzondere deurkrukken die ervoor zorgen dat je de deur kunt openen, zonder hem aan te raken.’ Het 3D-geprinte plaatje schroef je om de deurkruk heen, op zo’n manier dat je met je elleboog de deurkruk kunt bedienen. Van Es: ‘Het mooie hiervan is dat het ontwerpbestand gratis online te vinden is. Iedereen met een 3D-printer kan hem dus zelf maken.’
Hoe kom jij de crisis door? Deel je ervaringenWat doe je als ondernemer als je nu gedwongen bent tijdelijk je deuren te sluiten? Of je van de ene op de andere dag door het coronavirus bijna geen klanten meer hebt? Misschien wil je dan wel in contact komen met andere ondernemers: om jouw ideeën of zorgen te delen. Of juist je oplossingen om deze tijd door te komen. #sharingiscaring Of misschien heb je vragen die je andere ondernemers wilt stellen.Dan vind je hier een platform waarop je gemakkelijk in contact kunt komen met andere ondernemers. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?
Het spoor van het gratis ontwerpbestand is terug te leiden naar het Leuvense iMaterialise, Europa’s grootste 3D-printfabriek. Woordvoerder Kristof Sehmke vertelt hoe de deurkruk tot stand kwam: ‘We waren op zoek om het werk in de eigen fabriek veiliger te maken. Je wilt niet dat de medewerkers van shift A via de deurklinken en de trapleuningen de medewerkers van shift B besmetten. Onze ceo Fried Vancraen opperde zelf het idee van de hands-free-deurgreep. Binnen 24 uur hadden we het eerste prototype gereed en twee dagen later konden wie die met de wereld delen.’ Inmiddels is het gratis ontwerpbestand al zo’n 5.000 keer gedownload.
In Nederland doet inmiddels nog een ander ontwerp de ronde: de losse meeneem-handgreep waarmee politie en hulpdiensten deuren kunnen open maken zonder ze direct aan te raken.
Plan #2: Creatief in de maakindustrie
Maak een beademingsapparaat
Terwijl elders de 3D-printers non-stop draaien, hebben Rob van Horssen en Frans Fransen (FHTP Perslucht) in één zaterdag een beademingsapparaat in elkaar geknutseld. Van Horssen: ‘We hebben hem nu helemaal werkend, we zijn alleen nog bezig bepaalde beveiligingen in te bouwen: een minimum en een maximum druk, een melder die de verpleging aangeeft als de machine hapert en een regelaartje dat aangeeft hoeveel zuurstof er precies wordt toegediend.’
Inmiddels hebben er ook al medische experts naar het apparaat van Van Horssen en Fransen gekeken. ‘Die stonden ervan te kijken hoe eenvoudig wij het voor elkaar hebben gekregen’, vertelt Van Horssen. De truc: de ontwerpers van FHTP Perslucht zijn uitgegaan van een bestaand medisch apparaat, een zogenaamde handbeademingsballon en hebben die geautomatiseerd. De ‘balg’ wordt pneumatisch dichtgeknepen met twee bewegende armen en zo wordt er telkens een nieuwe teug lucht in de ‘patiënt’ geblazen.
Hier zie je hoe de vinding van Frans Fransen en Rob van Horssen werkt
Rob van Horssen kijkt meewarig naar de andere ideeën die hij op het internet zag: ‘Ik zag dat Italiaanse artsen iets soortgelijks hadden bedacht, maar dan véél te moeilijk, met een ingewikkelde aansturing en een hefboom. Het is een nóódapparaat, het moet dus snel gemaakt kunnen worden en het liefst met onderdelen die je bij wijze van spreken bij de bouwmarkt kunt kopen. Je kunt hier weken aan zitten te ontwerpen, maar het moet vooral simpel zijn. Wij gingen zaterdagmorgen de werkplaats in, en ’s avonds hadden we hem klaar.’
Plan #3: Creatief met verkoop
Maak een drive-through
Je handel verkopen zonder dat het virus kan overspringen, dat betekent zo min mogelijk met cash betalen, en zoveel mogelijk afstand tussen de klanten. Veel creatieve ondernemers omarmen daarom nu het idee van de drive-through. In Amerika bevindt elke pinautomaat zich op navelhoogte zodat uitstappen uit je auto overbodig is; in Nederland begint het concept onder druk van de quarantainemaatregelen langzaam terrein te winnen. De Rotterdamse marktkoopman Kees van der Beek toverde zijn marktkraam om in een aardappeldrive. Vanaf zaterdag kunnen zijn vaste klanten en andere geïnteresseerden bij hem thuis op de boerderij terecht voor hun aardappelen en uien.
Een aardappeldrive? Dat werkt dus zo:
Van der Beek staat normaal vier dagen per week op de markt en hoopt dat de markt binnen afzienbare tijd toch weer op een verantwoorde manier open kan. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we in tot een verantwoorde manier kunnen komen om de markten vanaf volgende week weer te openen. Ik denk aan het gecontroleerd binnenlaten van bezoekers, pinbetalingen in plaats van cash en voldoende hygiënemaatregelen.’ In de tussentijd heeft Van der Beek een ‘McDrive voor aardappelen’ ingericht. ‘Afrekenen en afhalen gescheiden en het kan allemaal vanuit de auto.’
Naast een aardappeldrive ook een bierdrive
Ook de Harlingse bierbrouwerij Het Brouwdok kiest voor een drive-through-variant. Directeur Gerard Ypenga zet de schuifdeuren van het magazijn open, zodat klanten met zo min mogelijk aanraking de lokale biertjes in de auto kunnen schuiven. ‘Ik heb al heel veel mensen langs gehad. Bij ons vallen door de coronacrisis twee poten onder ons bedrijf weg: normaal leveren wij aan de horeca en we hebben een eigen proeflokaal. Dit is allebei gestopt met een enorme omzetdaling tot gevolg.’ Via een WhatsApp-berichtje kan het lokaal gebrouwen bier besteld worden en via een tikkie kan worden afgerekend.