De kracht van zijn Surinaamse voorouders zit in hem, zegt Leroy Niemel (39). Hij is ondernemer en oprichter van Canvas Black. Hoe gaat hij om met het 'gevecht' met zichzelf?
‘Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Een paar maanden geleden besloot ik me volledig op cultureel adviesbureau Canvas Black te richten. Het bedrijf dat ik al in 2015 ben gestart. Want op een bepaald moment ga je toch nadenken: waar sta ik nu in mijn leven? Welke kant wil ik op?’
VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In een korte fotoserie laten we vier startup-ondernemers aan het woord die volop aan het pionieren zijn. Vandaag is dat Leroy Niemel van Canvas Black. Deze serie staat ook in het decembernummer van Forum, met gasthoofdredacteur Ruben Brave, over innovatie en inclusie.
‘Ik was een jaar of twintig toen ik proefde aan het ondernemerschap. Ik ging na de mavo bij mijn oom en tante werken. Ze hadden een groothandel in brillen. Mijn familie was heel duidelijk: jij wilt niet studeren? Oké, daar is het magazijn. Dat was mijn leerschool. Na een paar jaar ben ik mijn eerste bedrijfje in sieraden gestart. Ik werd distributeur voor de Benelux voor een paar merken en dat ging best goed, tot het niet meer goed ging. Daarna ben ik bij modehuis Filling Pieces terechtgekomen als brand manager. Een merk bouwen vind ik echt het mooiste wat er is. Maar het vaderschap heeft me veranderd, de mode is toch wat oppervlakkig. Ik wilde meer van waarde zijn en heb afscheid genomen.’
'Het vaderschap heeft me veranderd'
‘Ik word niet gedreven door geld, niet door status. Ik kan morgen met mijn cv zo ergens anders aan het werk, maar dat wil ik niet. Ik geloof in het nieuwe perspectief van Canvas Black. En het gaat goed, we halen mooie opdrachten binnen. Zo gaan we een campagne maken voor het Wereldmuseum Amsterdam. Ik kan heel creatief denken maar ik ben ook altijd aan het graven naar data om onze campagne te ondersteunen.’