De Nederlandse tuinbouw staat óók bekend om de misstanden die er regelmatig plaatsvinden. Een goed werkgever zijn in die sector: kán dat eigenlijk nog? Directeur Leo de Vries van tuinbouwbedrijf KP Holland uit Naaldwijk legt uit hoe hij dat aanpakt. 'Blijf weg van de eendimensionale prijsdiscussie.'
Arbeidsmigranten die te weinig betaald krijgen en het moeten doen met een klein en slecht onderkomen. En als ze ziek worden, zet het uitzendbureau ze op straat. Het zijn verhalen die regelmatig opduiken, onder meer in de tuinbouw. Malafide uitzendbureaus spelen hierin een rol, maar ook de inlenende bedrijven. Hoe staat het Westlandse familiebedrijf KP Holland in die discussie?
Meneer De Vries, om maar met de deur in huis te vallen: wat is voor u goed werkgeverschap?
'Om te beginnen natuurlijk je medewerkers volgens de cao betalen, dat is de ultieme basis. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de uitzendkrachten die je inhuurt. Die moeten ook conform de afspraken betaald en gehuisvest worden. Als dat niet gebeurt, dan moet daar op gehandhaafd worden door de overheid. Want anders ontstaat er een ongelijk speelveld, en word je op achterstand gezet als je het goed doet. Dat is een wedstrijd die wij niet willen en kunnen winnen.'
Wie is Leo de Vries?Sinds januari van dit jaar is Leo de Vries algemeen directeur van KP Holland, een bedrijf in veredeling, vermeerdering en teelt van potplanten. Het tuinbouwbedrijf is een echt familiebedrijf in 1950 opgericht door Jan van der Knaap. De derde generatie vormt inmiddels de directie, al is de algemeen directeur zelf geen familielid. De Vries werkt al sinds 2000 bij het bedrijf.
Hoe zorgt u er dan concreet voor dat het goed is geregeld?
'Wij hebben 140 man vaste medewerkers en 30 uitzendkrachten, voor de flexibiliteit en seizoenswerk. De eerste groep is grotendeels Nederlands en de tweede groep bestaat uit arbeidsmigranten uit Oost-Europa. Internationale werkers noem ik ze ook wel. Een aantal van hen kiest ervoor om zich echt in Nederland te settelen. Soms doen ze productiewerk maar hebben ze een hbo- of universitaire achtergrond. Als ze vervolgens de vertaalslag van Pools naar Engels en Nederlands kunnen maken, biedt dat perspectieven. Zo hebben we in korte tijd zes uitzendkrachten vast aangenomen.'
'We zorgen ook voor een fijne werkplek, waar mensen niet alleen een goede boterham kunnen verdienen, maar zich ook kunnen ontwikkelen. Je moet als werkgever en werknemer de onbenutte talenten beetpakken. Al is het maar omdat de wereld verandert. Er komt steeds meer technologie en automatisering, ook in een op ‘handen’ gerichte sector als de tuinbouw.'
'Als management zijn we trots op de medewerkers, en met zijn allen zijn we trots op het bedrijf en onze producten. Dat proberen we ook uit te dragen. Zo bieden we medewerkers onder meer winstdeling en een vitaliteitsprogramma aan. En er is wekelijks overleg over de stand van zaken binnen het bedrijf. Daarbij vieren we ook wat er goed gaat.'
De Westlandse tuinbouw is mede zo groot geworden door de inzet van buitenlandse arbeidskrachten. Vroeger waren dat vooral Turkse en Marokkaanse gastarbeiders, zoals ze toen werden genoemd. In het Westland kende men het fenomeen van de 'Turkenbussen': op gezette tijden zaten de streekbussen tussen Den Haag en Rotterdam en het Westland vol met gastarbeiders. Tegenwoordig rijden er nog steeds busjes met arbeidsmigranten tussen de steden en de 'Glazen Stad', alleen zijn dat busjes van de uitzendbureaus waar zij in dienst zijn. Die verzorgen meestal ook de huisvesting van arbeidsmigranten. En daar schort het nog wel eens aan. Er zijn malafide uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten door ze weinig te betalen en slecht te huisvesten.
Wat vindt u van die misstanden?
'Het zijn de uitschieters die in de media komen, maar dat het gebeurt, is natuurlijk niet goed. Wij werken zelf met één uitzendbureau en maken daar goede afspraken mee. Wij willen als inlener namelijk niet indirect medeverantwoordelijk zijn voor uitwassen. Ik wil een goede werkgever zijn en verwacht dat ook van het uitzendbureau. We kijken naar certificering en hoe de huisvesting is geregeld. Mocht het onverhoopt toch niet goed gaan, dan krijg je die geluiden op de werkvloer wel terug.'
'Je betaalt meer voor zo’n uitzendbureau, maar dat is het wel waard. Als je kiest voor de laagste prijs en certificering niet belangrijk vindt, dan roep je de problemen over jezelf af. Ik vind het niet te verkopen in de Nederlandse omstandigheden als je uitdraagt naar je vaste krachten dat je een goede werkgever wilt zijn, en dat je dat dan niet doet voor je uitzendkrachten.'