De wereld van vlees-alternatieven groeit. Kan Nederland daarin het voortouw nemen? Bij het Amsterdamse Karma Kebab, dat ‘vleesgerechten’ zonder vlees serveert, is er geen twijfel. ‘We willen het grootste kebabmerk ter wereld worden.’
Hidde Stolwijk, de ceo van Karma Kebab, belt vanaf de boot die naar Vlieland gaat. Hij is onderweg naar het festival Into The Great Wide Open. Vier dagen vol muziek, kunst en films. Het is de natuurlijke habitat van de foodtrucks van Karma Kebab, dat kebabs (letterlijk: gebakken vlees) maakt van groenten en granen. Vijf jaar geleden begon Pascal Labrie, en in 2020 stapten compagnons Stolwijk en Marcel van der Heijden in, om samen de consumenten te bedienen die een keer een biefstuk willen, maar ook een dag vlees willen overslaan.
Stolwijk: ‘De organisatie van Lowlands vroeg in 2018 aan Pascal Labrie, die chef-kok is, om mee te denken over hoe we de wereld in 2050 te eten moeten geven.’ Labrie bedacht een kebab van lokaal geteelde knolselderij, omdat hij enthousiast was over de anijssmaak. Het werd een groot succes op Lowlands. Uitnodigingen van andere festivals volgden, een foodtruck werd gehuurd en later gekocht en zo veranderde een ludieke ingeving in een spannend nieuw bedrijf. Nu heeft Karma Kebab niet alleen foodtrucks, maar ook een restaurant in Utrecht, in dezelfde felle kleuren, en willen Stolwijk en de zijnen nog vijfentwintig vestigingen in Nederland openen. ‘We zijn ambitieus en willen het grootste kebabmerk ter wereld worden.’
Alles tegelijk doen
Vijf jaar na de oprichting is Karma Kebab de fase van startup net voorbij. Een succesverhaal en dat is niet vanzelfsprekend in Nederland waar het merendeel van beginners de startup-fase niet overleeft. Stolwijk heeft het ook niet eenvoudig gehad, vertelt hij. ‘Het moeilijke is dat je alles tegelijk moet doen. Van marketing tot contracten, hr en investeringen. Mijn dagen schieten nog steeds van links naar rechts. En zoals overal in de foodsector maak je in de eerste jaren geen winst. De marges zijn klein en je bent dan nog niet groot genoeg om de kosten te dekken.’ De ceo noemt het klimaat voor beginnende ondernemers in Nederland wel goed. ‘Er zijn veel programma’s die hulp bieden, veel ondernemingen helpen je ook met advies en bemiddeling. En het is ook best goed geregeld om investeerders te vinden.’
Gewonnen ondernemersverkiezing
Voor Karma Kebab betekent dat dat ze dit jaar nog twee miljoen groeikapitaal ophaalden om uit te breiden. En het bedrijf had meer te vieren, want in mei won het de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland, in de categorie De Belofte. Stolwijk: ‘Als ondernemer vind je altijd dat wat jij doet het allermooiste is. Zo’n prijs is toch het bewijs dat anderen, een vakjury, je werk ook waarderen.’ De ceo verklaart het succes van het bedrijf doordat Karma Kebab de klanten niet wil overtuigen om vlees te laten staan. ‘Zeker niet voor een schijf karton, dus je product moet super lekker zijn. Maar we mengen ons ook niet in de discussie wel of niet vegan, voor of tegen planten. Vleesvervangers waren in het begin best belerend, dat heeft ze geen goed gedaan. Het interesseert mij niet als je de ene dag Karma Kebab, en de andere dag een hamburger eet.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.