Hij sprak met niemand over zijn geldzorgen. Niet met familie of vrienden, niet met zijn collega’s. Steigerbouwer Süleyman Kondu (38) zou het zelf wel oplossen. Toch was het de hulp van zijn werkgever Bilfinger die hem er bovenop hielp. Hoe werkt dat eigenlijk, als ondernemer een werknemer met schulden helpen?
Vijf jaar geleden was zijn vrouw zwanger van hun derde kind. Süleyman Kondu maakte zich zorgen. Heel veel zorgen. Om zijn vrouw, die sinds haar vorige zwangerschap last had van hartritmestoornissen. Maar ook om hun financiën. Zo erg dat hij er ’s nachts wakker van lag.
Hoe moest hij alles betalen? Hoe hoog waren hun schulden eigenlijk? De aanmaningen en blauwe enveloppen bleven maar komen. Hij dichtte het ene gat met het ander. Zijn geldproblemen waren al jaren eerder met een kleine belastingschuld begonnen, toen hij een periode zonder werk zat en net voor het eerst vader was geworden. Het jonge gezin kwam niet meer rond. Er ging meer geld uit dan er binnen kwam. ‘Weet je hoe snel een schuld oploopt? Een bedrag van een paar tientjes groeit zo uit tot een paar honderd euro schuld. In de avond schreef ik het vaak op. Als ik deze maand deze rekening betaal, dan kan deze nog even wachten.’
Hoofdpijn
Zijn vrouw wist niet hoe groot hun geldproblemen eigenlijk waren, daar wilde hij haar niet mee belasten. ‘Ik bleef maar malen, had steeds vaker hoofdpijn.’ En schulden gaan niet vanzelf weg, weet hij inmiddels maar al te goed. Integendeel. Ook zijn zorgen stapelden zich op. Zijn familie – broers en zus – hadden geen idee. ‘Als man moet voor je gezin kunnen zorgen’, dat had mijn vader er bij mij en mijn broers vroeger wel ingeprent.’ Ook op het werk hield Kondu zijn mond. Hij had het erg naar z’n zin in de steigerbouw bij Bilfinger, mooi werk en fijne collega’s.
'Ik bleef maar malen, had steeds vaker hoofdpijn'
Loonbeslag
De steigerbouwer wilde zijn problemen zelf oplossen. Hoe? Daar was hij nog niet helemaal uit. De schulden bleven oplopen en alles werd ook alleen maar duurder. Tot die dag dat Willem, zijn leidinggevende, hem op kantoor binnenriep. Of hij op die dag en dat tijdstip langs kon komen op het kantoor in Zwijndrecht voor een gesprek met personeelszaken en de rayonmanager.
Daar hoorde hij dat er beslag op zijn loon was gelegd. Kondu had een boete voor onverzekerd rijden niet betaald en die boete was nu opgelopen tot 400 euro, dat werd nu van zijn loon ingehouden. Om het allemaal nog erger te maken: in die tijd reed een collega regelmatig met hem in de auto mee. In die onverzekerde auto. ‘Ik had het gevoel dat m’n wereld helemaal in elkaar stortte. Ze gingen me ontslaan, ik wist het zeker.’
Isabelle Meijers van personeelszaken, die toen nog niet zolang bij Bilfinger werkte, kan zich dat gesprek ook nog goed herinneren. ‘Dit was mijn eerste loonbeslaggesprek bij Bilfinger en we wilden hem ook een serieuze waarschuwing geven voor onverzekerd rijden met een collega. Tegelijkertijd wilden we ook weten wat er aan de hand was en hem hulp aanbieden.’
Ze knikt naar Kondu. ‘Er zat toen een heel andere man aan tafel. Gebroken. De spanning spatte van zijn gezicht.’
'Ik dacht echt dat ik werd ontslagen'