‘Als je niet de aantallen bezoekers krijgt waar je op hoopt, zet je dat aan het denken. Ik wist dat het niet aan ons park lag. Ons publiek moest ons simpelweg beter leren kennen.’ Zo pakte Rob Huppertz, directeur van dierentuin GaiaZOO, deze uitdaging aan.
‘Als kind was ik al eindeloos gefascineerd door de grote dierenencyclopedie van mijn oma. Later kwam daar het besef bij dat biodiversiteit erg belangrijk is. Bij mijn werk gaan die twee hand in hand.’
VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?‘GaiaZOO is de jongste dierentuin van Nederland. De eerste jaren hebben we best moeite gehad om bezoekers te trekken. Kerkrade ligt toch wat afgelegen. Maar ja, het kost veel geld om een dierentuin te onderhouden. Dan moeten de bezoekersaantallen wel in de pas lopen. Als je niet de aantallen krijgt waar je op hoopt, zet je dat aan het denken. Ik wist dat het niet aan ons park lag. Ons publiek moest ons simpelweg beter leren kennen.’
‘We hebben toen onze bakens verzet en nu richten we ons meer op de directe omgeving: Duitsland en België. We werken ook met reclamebureaus in onze buurlanden. Dat is een gillend succes geworden. Tegenwoordig is zo’n 40 procent van onze klanten Duits, een kwart is Belg.’