Doen supermarkten wel genoeg om de klant te wijzen op gezond eten? Recent onderzoek van The QuestionMark laat zien dat er nog een wereld te winnen is. Maar is het wel zo gemakkelijk om consumenten te beïnvloeden en hoe ver moet een supermarkt – toch een commercieel bedrijf – daar eigenlijk in gaan? Marcel Huizing (directeur Dirk): 'Ik ben niet van de obesitaspolitie.'
Meneer Huizing, voelt u zich als directeur van een supermarkt verantwoordelijk voor de gezondheid van uw klanten?
'Dat vind ik een lastige vraag. Vooropgesteld: ik voel me wél verantwoordelijk om de klant te informeren over de gezondheidsaspecten van de producten die wij verkopen. En om er op te wijzen wat wel of niet gezond is. Maar ik kan niet voor de klant bepalen wat hij of zij vervolgens koopt en eet. Ik ben niet van de obesitaspolitie en kan niet achter iemands voordeur kijken. Maar ik wil wel zover gaan te zeggen wat de voordelen van gezonde voeding zijn en dat een gezond leven is beter voor iedereen.'
Wie is Marcel Huizing?Marcel Huizing (1976) wordt een echte 'Dirkman' genoemd. Geen wonder, want hij werkt al sinds 1996 bij de supermarktketen. Vanaf zijn 18de dus. Hij begon als dozensjouwer en heftruckchauffeur in het magazijn en maakte daarna de overstap naar kantoor, waar hij verschillende functies had. In 2011 behaalde hij alsnog zijn bachelor bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Sinds 2015 is Huizing algemeen directeur van Dirk. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.
Hoe gezond leeft u zelf?
'Ik werk hier nu 25 jaar en ben begonnen bij dit bedrijf als heftruckchauffeur. Toen ik de overstap naar kantoor maakte, kwam ik 40 kilo aan. Ik at ongezond, sloeg maaltijden over, bewoog amper. Uiteindelijk heb ik zelf de knop omgezet. Ik ben regelmatiger gaan eten, kleine porties. Regelmatig sporten. En daar voel ik me heel erg goed bij. En jezelf zo goed voelen, dat gun ik iedereen. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik anders ben gaan kijken naar mijn verantwoordelijkheid als supermarktdirecteur.'
Betekent zo'n geloof in gezonde voeding ook: alle ongezonde producten uit de schappen?
'Nou, we blijven allereerst wel een commerciële instelling. Met 13.000 mensen in dienst. Ik voel me verantwoordelijk voor hen en voor hun inkomen. En om hen te betalen, moeten we een goed renderende supermarkt zijn. Dus alles aanbieden waar vraag naar is. Daar binnen moet je kijken wat je extra kunt doen om mensen te helpen met het maken van gezonde keuzes. Daar was ik 20 jaar geleden echt niet mee bezig. Nu wel.'
Hoe groot is de grootste zak chips die u verkoopt?
'Die is 300 gram.'
'Jezelf goed voelen, dat gun ik iedereen'
Critici zeggen dat supermarkten beter kleine porties kunnen verkopen omdat mensen zelf lastig gezonde keuzes kunnen maken.
‘Ik wil ook niet dat mensen zo'n zak chips in één keer leegeten – dat is ook niet per se de bedoeling van zo'n zak chips. Maar ik kan niet achter iedere klant aanlopen en zeggen dat ze beter een bakje fruitsalade of een banaan kunnen kopen.'
Kan het wel zover komen dat een product uit de winkel verdwijnt?
'Zeker. Wij kopen in via Superunie, samen met 13 andere supermarktbedrijven. Die zak chips is geen onderwerp van gesprek geweest. Maar de verkoop van energiedrink wél. Daarvan is bewezen dat een kleine portie van 250 milliliter niet schadelijk is – hoewel ook niet gezond – maar een blik met een halve liter wel. We hebben daar een discussie over gevoerd binnen Superunie. Toen heb ik gezegd: die halve literblikken, die gaan wij niet meer verkopen. En we gaan energiedrink niet meer promoten en in de aanbieding zetten.'
Snapt u critici die u verwijten dat u ongezonde producten niet uit de schappen haalt?
'Ik doe het, als het kan, liever op een andere manier. We moeten toch ook niet in de situatie terecht komen dat wij voor klanten bepalen wat ze wel en niet moeten kopen? Je hebt als consument ook een eigen verantwoordelijkheid.’
‘We zijn continu in gesprek met bijvoorbeeld de Hartstichting om te kijken wat we kunnen verbeteren. Laatst kwam Dirk als één van de beste supermarkten uit onderzoek van The QuestionMark omdat we klanten wijzen op gezonde voeding. Maar zelf zeg ik liever dat we dat het minst slecht doen, want er valt nog een hoop te winnen.'
Interview gaat na de foto verder