Beste Jesse, Je wilt een systeemverandering en om die erdoor te krijgen ben je bereid om het kabinet in te gaan. Veel dingen, zoals onze energiehuishouding, moeten inderdaad anders, maar of het zo rigoureus moet? Ondernemers willen wel graag de tijd krijgen om de omslag te maken.
Helder groen en modern links: zo omschrijf je het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Je kunt de reacties van de 'gevestigde orde' al dromen: 'Het klinkt mooi, maar het kan niet!' Onder die gevestigde orde schaar je grote bedrijven. Die krijgen het nogal voor hun kiezen in jullie programma. Dat is jammer, want – anders dan jullie denken – ook grote (en kleine) bedrijven zijn bezig met verduurzaming en houden rekening met hun maatschappelijke omgeving.
Dat jullie de positie van arbeidsmigranten willen versterken, is iets wat ondernemers onderschrijven. Ook om sowieso misstanden op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Verder wil je dat bedrijven transparant zijn over hun belastingen: ook prima. Maar je wilt een aantal dingen ook echt anders dan wij. Weg met de marktwerking in de zorg. Een 'verhuisboete' voor multinationals die uit Nederland vertrekken. Een nationale CO2-heffing bovenop de bestaande Europese heffing. Dat zijn voorstellen die doorschieten in de ogen van ondernemers.
Drie goede plannen uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks
Positie arbeidsmigranten versterken
Arbeidsmigranten voorzien in een behoefte van werkgevers. Zij doen werk waarvoor bedrijven geen of moeilijk andere arbeidskrachten kunnen vinden. Die arbeidsmigranten moeten hier onder goede omstandigheden kunnen werken en wonen. Uitbuiting in welke vorm ook moet worden bestreden. Want niet alleen de arbeidsmigranten zelf zijn daar de dupe van, maar ook werkgevers die hun zaakjes wél goed op orde hebben. GroenLinks stelt voor dat de gemeenten waar arbeidsmigranten werken, voor fatsoenlijke huisvesting moeten zorgen. Dat is een goed plan. Op die manier kunnen ook situaties worden vermeden waarbij overlast voor de buurt ontstaat, of frictie tussen arbeidsmigranten en andere bewoners.
Positief is ook dat GroenLinks meer mogelijkheden wil creëren voor arbeidsmigratie van buiten de Europese Unie. Want ook binnen de EU kunnen werkgevers niet altijd de gewenste arbeidskrachten vinden. Via overeenkomsten met herkomstlanden kunnen – zoals GroenLinks voorstelt – afspraken worden gemaakt over het aantal en type arbeidskrachten dat nodig is. Waarbij ook gekeken wordt naar de behoefte aan arbeid in het herkomstland zelf. Zodat er geen brain- of handdrain ontstaat.
Pak misstanden arbeidsmigranten met urgentie aan. Zo reageren VNO-NCW en MKB-Nederland op het advies van het ‘Aanjaagteam’ van Emile Roemer.
Misstanden op arbeidsmarkt aanpakken
Ook elders op de arbeidsmarkt moeten misstanden worden aangepakt. Ondernemers die goed werkgeverschap laten zien, zien zich geconfronteerd met concurrenten die het niet zo nauw nemen en zo goedkoper uit zijn. Mogelijk leidt dit tot strenge wetgeving daartegen die ook bonafide ondernemers treft. Dus is het een goede zaak dat GroenLinks wil investeren in de inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook moet de samenwerking tussen inspectie, Belastingdienst, UWV en Kamer van Koophandel beter. Prima, gerichte actie is beter dan instanties die langs elkaar heen werken. Dat scheelt ook in de 'overlast' voor bedrijven die worden geïnspecteerd. De samenwerking zou nóg beter kunnen als werkgeversorganisaties daarbij worden betrokken.
Betere samenwerking en meer kennis bij de inspectie: die aanpak heeft meer effect dan het steeds maar verhogen van boetes. Want daar wil nog wel eens wat bij misgaan. En zie dan je geld maar terug te halen als bedrijf dat ten onrechte beboet is.
Lees ook dit artikel: Meer handhaving, minder regels: ‘Pak de slechte ondernemers nou aan’
Transparant over belastingen
Van niet alle belastingvoorstellen van GroenLinks worden we enthousiast, vooral niet als ze het bedrijfsleven treffen. Maar met dit voorstel kunnen we wel wat: grote bedrijven worden verplicht om in elk land waar ze actief zijn publiekelijk te rapporteren over de belasting die ze betalen, en de subsidies die ze krijgen. Nou zien we een verplichting niet meteen zitten, maar dat zou wel het eindpunt kunnen zijn van een pad dat we op gaan. Een pad van transparantie en tax governance. Want het maatschappelijk debat over belastingen heeft bedrijven nóg bewuster gemaakt van de noodzaak om meer en beter te communiceren over eigen gedrag en strategie rondom belastingen. Veel ondernemingen zijn daar al ver mee en rapporteren erover. Grote ondernemingen doen dat ook in toenemende mate over hun wereldwijde belastingpositie. Om nog meer bedrijven daarin mee te krijgen, zou een tax governance code ontwikkeld kunnen worden. Nederland kan hiermee internationaal de toon zetten.
De gegevens over subsidieverstrekking op nationaal en Europees niveau zijn overigens al openbaar.
Lees ook dit nieuwsbericht: Bedrijfsleven wil voortouw nemen bij ontwikkeling van tax governance code