De bouw, de zorg, de installateurs, het onderwijs, ze zoeken allemaal naar personeel. Je zou er duizelig van worden als jongere. ‘Iedereen vist in dezelfde vijver’, zegt Anne de Jonge van Bouwend Nederland. ‘Wij zijn op zoek gegaan naar een nieuwe vijver: nuggers.’
Nuggers?
‘Niet UitkeringsGerechtigden. Mensen die wel kunnen werken maar dat niet doen. Daar zijn meer soorten van, bijvoorbeeld mensen van wie de partner voldoende verdient. Wij richten ons op jongeren tot en met 27 jaar die geen recht hebben op een uitkering,die wel of niet klaar zijn met een opleiding en thuis zitten bij vader of moeder. Zij staan nergens ingeschreven als werkzoekend, dus kunnen we ze niet traceren. De cijfers lopen enorm uiteen, maar schattingen van het CBS ligt het totaal aantal nuggers rond de 1,3 miljoen.’
En die zoekt u in het café?
‘We zijn de campagne begonnen in de carnavalsperiode en vooral in de regio’s waar carnaval wordt gevierd. Dát zijn de mensen die we zoeken in de horeca. Ze zijn jong, hebben weinig geld en wel zin in een feestje. Zo kom je al gauw uit bij de horeca als plek waar je ze kunt vinden. We hebben posters gemaakt en die op de wc’s gehangen. Zo hebben ze even tijd om er goed naar te kijken. Wat ook meespeelt is dat we dan dicht genoeg voor de uiterste aanmelddata voor onderwijsinstellingen zitten, zodat geïnteresseerde jongeren zich kunnen opgeven.’
Zo ziet de horecacampagne van de bouw eruit: