Hagenees Ian Smeyers wilde gewoon de ruim honderd jaar oude glazenwasserstraditie van zijn familie voortzetten. Bijna ongemerkt werd zijn bedrijf een beginpunt voor jongeren om uit de sores te komen. ‘Ik zoek klanten die bij mij passen en vraag de prijs die daar bij hoort.’
Bij de voormalige drukkerij op het Haagse bedrijventerrein Binckhorst is meteen duidelijk dat Nelis Company geen gewone glazenwasser is. ‘Niet gamen maar zemen’ en ‘(a)sociaal schoon’ staat als reclame op witte auto’s naast de bedrijfsnaam.
Stoer en stout
Het verhaal achter Nelis is gauw verteld. Ian Smeyers groeide op in wat nu een disfunctioneel gezin heet in de Haagse Schilderswijk. Vader aan de drugs en met losse handjes. Gelukkig voor hem nam zijn opa, glazenwasser ‘Zingende Nelis’, hem mee. Aan een van de muren hangt een collage met foto’s van opa Nelis en andere glazenwassers die acrobatisch over smalle richels van raam naar raam lopen of vol lef op een schoorsteen staan. ‘Dat was het soort rolmodel dat ik nodig had, een beetje stoer en een beetje stout.’
Bij Nelis leren werken
Dat Nelis een sociaal bedrijf zou worden, was niet de bedoeling van Smeyers. De jongens met problemen kwamen gewoon op zijn weg om te vragen naar een baantje. Eén moeilijke jongen werden er twee en drie en voor Ian Smeyers het besefte, waren ze een derde van zijn personeelsbestand. Eerst bij Nelis leren wat werken is en dan doorstromen naar een baan in een ander bedrijf als schoonmaker of conciërge bijvoorbeeld. En dáármee helpen was wat hij leuk vond. ‘Het is leuker een coach te zijn die iemands leven op de rails helpt, dan een manager die bezig is met geld verdienen.’ Inmiddels zijn er zo 500 ‘moeilijke jongens’ aan een baan geholpen.