Wat als je omzet niet dramatisch is gedaald, maar je marges wel? Dan krijg je dus geen cent NOW of TVL, terwijl je zaak die steun hard kan gebruiken. Dat overkwam Maurits Wijzenbeek (Het Zwarte Fietsenplan) en op coulance hoeft hij niet te rekenen. ‘Koolmees heeft nooit een uitzondering willen maken.’ Dat kan toch niet? Nou wel dus.
'Voor veel bedrijven zijn de regelingen fantastisch, maar je moet niet met uitzonderingen aankomen bij de NOW en de TVL. Dan is het 'Jammer, u voldoet niet'. Als Het Zwarte Fietsenplan óók gewoon binnen de criteria viel, dan hadden we nog wel verlies gedraaid, maarveel beperkter', vertelt Maurits Wijzenbeek op straat, vanaf een klapstoeltje aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam – buiten, want een klein beetje snotterig. 'Het zure is dat wij steeds nét buiten de regeltjes vallen. En dat het kennelijk onmogelijk is om uitzonderingen te maken.'
‘kamerleden moeten op de barricaden voor ondernemers als ik’
Fietsverhuur weggevallen en dat hakt er in
Wijzenbeek ging zestien jaar geleden van start met Het Zwarte Fietsenplan. 'We verkopen en repareren fietsen en verhuren fietsen aan toeristen.' Het bedrijf groeide gestaag van één naar 21 winkels. Wijzenbeek houdt van zijn product: 'Het is veel technischer dan mensen denken, en het gaat om bewegen, daar ben ik gek op.' Tegelijk is het geen branche waarin je enorm rijk wordt. Het bedrijf schreef elk jaar zwarte cijfers, tot de coronacrisis kwam. Wijzenbeek: 'Toen is één van de drie poten van het bedrijf – de fietsverhuur – vrijwel helemaal weggevallen. In de fietsverhuur hebben we relatief weinig omzet, maar al je omzet is marge. In de fietsverkoop zit juist veel omzet, maar weinig marge: een Urban Arrow bakfiets kost bijvoorbeeld 4.500 euro, maar daar verdienen we weinig op. Vorig jaar hadden we een omzetdaling van 11 procent en een margedaling van 28 procent. Bij de NOW begin je pas bij een daling van 20 procent te ontvangen.'
De kern van het probleem van Het Zwarte Fietsenplan is dat er in de steunmaatregelen wordt uitgegaan van omzetverlies en niet van margeverlies. Hij heeft heus nog wel bakfietsen verkocht het afgelopen jaar, maar daar kan Wijzenbeek zijn kosten niet van betalen. Wat de situatie extra wrang maakt, is dat Het Zwarte Fietsenplan zich juist als een maatschappelijk betrokken onderneming opstelt. 'We werken niet met zzp'ers maar hebben al ons personeel in vaste dienst, we leiden mbo'ers op, we hebben mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. In de afgelopen vijftien jaar hebben we enorme bedragen aan loonbelasting betaald – en dat vind ik prima hoor begrijp me niet verkeerd – maar nu er een crisis is, vallen we ineens buiten de boot…'
'ik heb 15 jaar belasting afgedragen en nu val ik buiten de boot'
Alles gedaan om toch in aanmerking te komen voor steunpakketten
Om toch te kijken of er geen uitzonderingen op de regels mogelijk waren, heeft Wijzenbeek het afgelopen jaar bij Jan en alleman gelobbyd. Zonder veel succes. 'Ik ben best teleurgesteld. Niet over de BOVAG hoor, die hebben ontzettend hun best gedaan om mijn belang te verdedigen. Maar van alle tachtig Tweede Kamerleden die ik heb aangeschreven, is er maar één Kamerlid geweest dat inhoudelijk gereageerd heeft: Judith Tielen (VVD). Overigens werden haar vragen dan weer slecht – of zelfs helemaal niet – beantwoord door de minister. Verder heb ik nog een paar autoreply’s gehad. Dat vond ik waardeloos eerlijk gezegd. Ik doe er als ondernemer alles aan mijn bedrijf en medewerkers door deze storm te loodsen, dan is het wel heel hard om nul antwoorden te krijgen van politici, op een paar standaard mailtjes na.'