Aan huis gekluisterd vanwege je hoge leeftijd? Niet in Brielle. Jumbo-eigenaar Ellen de Vette laat daar busjes rondrijden die ouderen gratis oppikken voor hun wekelijkse boodschappen. Wat is haar motivatie?
De Vette herinnert zich precies hoe haar initiatief ontstond. ‘Albert Heijn vertrok uit de binnenstad naar onze locatie net buiten het centrum, waardoor mensen ineens veel verder moesten wandelen. Eenmaal bij ons binnen hadden ouderen negen van de tien keer geen puf om terug te lopen. We brachten ze een paar keer naar huis, en dachten toen: zou het niet mooi zijn als we speciaal voor hen een busje aanschaffen?’
Sindsdien rijden vrijwillig chauffeurs Jan en Keith wekelijks zes keer het pittoreske Zuid-Hollandse vestingstadje rond om 48 ouderen naar de Jumbo te rijden, waar vrijwilliger Ati koffie schenkt.
Trouwe vrijwilligers
Niet ergens verstopt in een hoekje, maar prominent in één van Jumbo’s extra brede gangpaden staat hij: de stevige houten tafel van ruim 2 meter lang. Een rustige maar geanimeerde groep Brielse ouderen drinkt er ruim een uur koffie met bokkenpootjes, tot de altijd stipte Keith ze eraan herinnert dat het tijd is om met de boodschappen naar huis te gaan. Lichtvoetige anekdotes en bijdehante grappen worden afgewisseld door serieuzere gespreksonderwerpen. Zelfs verjaardagen worden hier gevierd. Wie deze vrolijke gezelligheid meemaakt, vergaat spontaan de angst voor het ouder worden. Tijdens corona haalden de chauffeurs bij iedereen boodschappenbriefjes op. De Vette: ‘Ze moesten de boodschappentassen voor de deur afzetten, terwijl juist het sociale stukje aan de koffietafel zo belangrijk is. We hebben het samen koffiedrinken toen echt gemist.’
'Ik heb er allemaal opa's en oma's bijgekregen'
Echtpaar De Vette is nu een jaar of zeventien eigenaar van Jumbo Brielle. Vijf jaar geleden begon Ellen de Vette haar initiatief. Haar man Hans is meer van de cijfers, maar ondersteunt het project volledig. ‘Wanneer ik hem moet overtuigen, zeg ik: ‘Ik vind dit een mooie manier om ons te onderscheiden.’ Je krijgt er veel positieve reclame voor terug, daar kan geen krantenadvertentie tegenop. Maar vooral: je kunt ook iets uit je hart doen, een stukje liefdewerk. Ik heb er allemaal vrienden, kennissen, opa’s en oma’s bijgekregen.’