'De huidige quarantaineregels zijn niet vol te houden. Soms is een vijfde van mijn personeel thuis en niet eens altijd met COVID-klachten.' Voor industriële banketbakker Mascha van Mourik (Het Bankethuis) is het puzzelen om het werkrooster van haar bedrijf elke keer weer rond te krijgen. Kan dat niet anders?
Als directeur-eigenaar van banketbakkerij Het Bankethuis in het dorpje Est (Betuwe) zal Mascha van Mourik blij zijn als de quarantaineregels versoepeld worden. Het geschuif met personeel dat misschien een COVID-besmetting heeft en voor de zekerheid thuis moet blijven, kost het familiebedrijf duizenden euro's per maand. Nog los van het georganiseer op de werkvloer om roosters rond te krijgen. 'Er wordt soms in het weekeinde gewerkt aan de werkroosters omdat er op zondag ineens zoveel zieken zijn, dat anders personeelsbezetting niet rond komt.' Het bedrijf met 40 vaste en 15 flexibele krachten produceert diepvries en dagvers gebak voor supermarkten, bakkers en groothandels. Dat gaat een stuk lastiger als medewerkers om de haverklap in quarantaine zitten, zoals afgelopen december. Toen sloeg ook bij Het Bankethuis het virus toe. 'De week voor Kerst hadden we 8 man personeel in quarantaine en dan wordt het echt moeilijk om alle opdrachten uit te leveren. En dat was niet de eerste keer', zegt de ondernemer.
Wil je weten welke quarantaineregels er nu precies gelden en wat dit betekent? Kijk dan hier op de website van de Rijksoverheid
Quarantaineregels werken niet voor ondernemers
Onder de huidige omstandigheden kan het quarantainebeleid dan ook zo niet doorgaan, vindt de ondernemer. Er zijn teveel mensen 'ziek' thuis zonder klachten, in afwachting van een GGD-test. 'Wie zich ziek voelt, moet thuis onder de wol', zegt ze stellig. 'Maar verder moeten we corona, omikron, behandelen als een stevige griep.' Ze roept de overheid op om niet te makkelijk terug te schieten naar de quarantainemaatregel bij een nieuwe variant. 'Het is wel de bedoeling dat we hiervan leren.'
'Geen klachten, niet naar huis'
Het is namelijk niet alsof je zomaar het uitzendbureau kunt bellen voor een paar extra bakkers als 20 procent van je medewerkers in quarantaine zit. Zeker niet als het verzuim zich concentreert in de vaste ploeg. 'Dat zijn onze vakmensen', legt Van Mourik uit. 'Uitzendkrachten voor de verzending zijn wel te vervangen, maar mijn vaste mensen hebben specifieke kennis. Dat zijn banketbakkers. Daar wil je er niet tien van thuis in quarantaine, terwijl ze geen klachten hebben.' Op zo'n moment is Van Mourik ineens een belangrijk deel van haar productiecapaciteit kwijt. Want ook op de schaal van Het Bankethuis zit er veel handwerk in de taarten. En ja, die taarten moeten wel geleverd worden. 'Wij komen er met afnemers in goed overleg wel uit. Zij snappen wel dat er overmacht is, maar als je boeteclausules hebt voor niet leveren, komen die kosten er ook bij.' Kosten die dus te voorkomen zijn.
Extra kosten zijn hoog
Daar bovenop komen nog de extra kosten die de ondernemer heeft moeten maken in de pandemie. 'Wij verbruiken wekelijks 600 tot 700 mondkapjes, dat is toch een paar duizend euro per week. De schoonmakers maken dagelijks extra coronarondjes, dat moet ook betaald worden', zegt Van Mourik. 'Daarnaast eten we niet meer gezamenlijk, worden aanvangstijden en pauzeroosters gespreid. Dat kost allemaal zoveel tijd en dat geschuif heeft ook geen positieve invloed op de werksfeer.' En dan te bedenken dat Het Bankethuis nog geluk gehad heeft. 'Mensen konden er niet op uit en kochten daarom wat vaker gebak voor thuis', zegt Van Mourik opgelucht. Voor haar leverde dat extra omzet op. 'Een collega die aan de horeca levert, heeft het echt heel zwaar. Dat was allemaal gesloten.' En ook die zit met personeel in quarantaine, net als heel veel andere ondernemers.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.