Welvaart heeft een prijs, ziet ondernemer Bart van Wijlen. 'Al die luxe, mensen die morgen hun spulletjes willen. Dat heeft een enorme impact op het milieu.' Met zijn aannemersbedrijf doet hij in elk geval wat hij kan om zijn ecologische footprint te verkleinen.
Duurzaamheid? Dat is een containerbegrip geworden, zegt Bart van Wijlen, directeur van aannemersbedrijf Van Wijlen. Het bedrijf verzorgt onder meer aanleg en onderhoud van wegen, rioleringssystemen en openbaar groen. 'Het gaat om CO2-reductie, klimaatadaptatie, circulariteit, biodiversiteit. Het is veel, maar wij maken het behapbaar en concreet.'
Hoe? Door opdrachten zo groen mogelijk uit te voeren. Neem de aanleg van een rioolconstructie waarmee het bedrijf bezig is. 'De straat in de woonwijk moeten we openbreken. De stenen die vrijkomen, gebruiken we opnieuw als we de straat dichtmaken.' Verder koppelt Van Wijlen regenwater zoveel mogelijk af. 'We laten dat niet in het riool stromen, maar infiltreren het hemelwater in de bodem. Goed voor het grondwaterpeil.'
'Wij willen het kip-en-het-ei-verhaal doorbreken'
De projectleiders van het bedrijf rijden in zes waterstofauto’s. 'Zo willen we het kip-en-het-ei verhaal doorbreken. Want zonder vraag geen aanbod. Als de markt voor waterstofauto’s groeit, worden die vanzelf betaalbaar.' Voor een exemplaar uit de fabriek betaal je 70.000 euro. 'Maar een Tesla kost ook veel geld. Wij willen een statement voor verduurzaming maken.'
Klimaatneutraal worden is niet altijd gemakkelijk
Het bedrijf mikt erop om in 2023 klimaatneutraal te zijn. 'De traditionele verlichting vervingen we door LED. We hebben zonnepanelen als energiebron. In ons nieuwe kantoor, gebruiken we geen gas maar een luchtwarmtepomp. En het leuke is, we zijn er binnen ons bedrijf op een gegeven moment gewoon mee aan de slag gegaan.'
Maar uhm, bouwen betekent toch ook ronkende graafmachines en vrachtwagens? 'Niet alle voertuigen met een verbrandingsmotor kunnen zomaar vervangen worden. Er wordt volop geëxperimenteerd met elektrische kranen en vrachtwagens. Fabrikanten zijn nog niet klaar om te produceren voor de massa. Onze infrastructuur is daar niet op gebouwd. Als je midden op het land werkt, waar vind je dan laadpalen?'