Als een tanker de stuw bij Grave kapot vaart, ligt de scheepvaart op de Maas wekenlang stil. En dat heeft enorme financiële consequenties voor bedrijven als dat van Joop Mijland. Zijn containeroverslagbedrijf BCTN ging voor zeker 6 ton het schip in. Maar of zijn schade ook gecompenseerd wordt, is nog maar de vraag.
Vrijdag 30 december 2016. De laatste werkdag van het jaar. Joop Mijland, managing director van containeroverslagbedrijf BCTN, begint wat rustiger dan gewoonlijk aan z’n dag. Dat verandert op slag als hij het journaalbericht over de stuw bij Grave onder ogen krijgt. Een met benzeen geladen binnenvaartschip heeft het infrakunstwerk aan gort gevaren. Een tijdelijke voorziening om het ‘lek’ te dichten laat anderhalve dag op zich wachten. Het waterpeil in de Maas achter de stuw krijgt daardoor de kans om te dalen tot een niveau dat varen onmogelijk maakt. Binnenvaartschepen kunnen niet meer voor- of achteruit, veel woonboten en pleziervaartuigen liggen er desolaat bij.
Mijland heeft al snel door hoe groot de gevolgen voor zijn bedrijf zijn – en daarmee voor zijn klanten. De terminals van containeroverslagbedrijf BCTN in Roermond en Venray zijn op slag onbereikbaar via het water. Nog een geluk bij een ongeluk dat geen van de containerschepen van het bedrijf achter de stuw op het droge ligt. Mijland kan direct aan de slag. De gevolgen van de problemen bij Grave moeten in kaart worden gebracht, klanten moeten worden ingelicht én er moet een noodoplossing komen om de gevolgen voor de ‘dienstregeling’ van de schepen zoveel mogelijk te beperken. Want al snel is duidelijk dat Rijkswaterstaat de problemen niet binnen een paar dagen zal hebben opgelost.
Omvaren is vanwege de hoge kosten die daar aan vastzitten geen optie. Mijland besluit de terminal in Nijmegen te gebruiken als verzamelpunt voor alle containers die niet meer via het water naar de Limburgse terminals kunnen worden vervoerd. De containers worden daar vandaan per vrachtauto direct naar de eindbestemming gereden. Wat dat betekent, is meteen zichtbaar: normaal gesproken worden wekelijks zo'n tweeduizend containers overgeslagen, nu zijn dat er twee keer zo veel. En dat allemaal vanwege de stremming van de Maas.