Scheepvaart zonder stookolie? Jan Valkier, ceo van Anthony Veder snapt dat dat nodig is. Maar alle bestaande schepen ombouwen is een dure grap. En voor welke brandstof dan? Dat is zijn dilemma. ‘De grote verandering komt door de consument.’
'In Nederland heeft aardgas inmiddels een negatieve bijsmaak, maar wij zien LNG (ofwel voluit Liquefied Natural Gas en in gewoon Nederlands vloeibaar aardgas; red.) toch echt als een brandstof voor de toekomst', zegt Jan Valkier, ceo van Anthony Veder in een gesprek dat vanwege het coronavirus telefonisch wordt gevoerd. En ja inderdaad, ook voor de rederij heeft het virus grote gevolgen. Personeel zit voor lange tijd vast op de schepen. 'Wij kunnen de mensen op dit moment niet van boord halen. Je wilt immers geen nieuwe mensen aan boord zetten die mogelijk corona kunnen introduceren.'
Maar goed, even terug naar LNG. Daarop richt Anthony Veder zich dus. Ondanks de vraagtekens die milieuorganisaties daar bij plaatsen. 'Het blijft natuurlijk fossiel, begrijp me niet verkeerd, maar het is wel de meest schone fossiele brandstof die we hebben. Je hebt minder CO2-uitstoot, geen zwaveloxide en roetdeeltjes en 80 procent minder stikstofoxiden dan bij stookolie of gasolie.'
#Hoedan?Energie besparen: prima. Maar wat doet het bedrijfsleven dan? Hoe worden energieslurpers energiezuinig, wordt fossiele brandstof vervangen door een duurzame variant en de uitstoot van CO2 echt gedecimeerd? In een korte serie onder de naam #Hoedan brengt Forum in beeld hoe ondernemers dat voor elkaar krijgen. En wat het ze allemaal kost.
LNG wint terrein in de scheepvaart
Al in 2007 besloot Valkier daarom om een kleiner tankschip te laten bouwen dat ook kleinere afnemers van Liquefied Natural Gas ofwel vloeibaar gas kan voorzien en sindsdien loopt zijn bedrijf voorop op het gebied van duurzaamheid. In de rest van de scheepvaart gaat het nog niet zo hard met die verduurzaming. Valkier: 'Er varen nu ongeveer 180 schepen op LNG en als je alles wat in aanbouw is, meerekent, dan hebben we het misschien over 400 op een totaal aantal van 50.000 schepen.' Maar voor Valkier is het glas altijd halfvol: hij ziet dat juist de grootverbruikers zoals cruiseschepen meer en meer op vloeibaar gas overgaan. 'Oké, momenteel ligt de cruise-industrie helemaal op z’n gat, maar er zijn 20 schone cruiseschepen in bestelling. Daar komt echt beweging in.'
'ik zie die bewustwording ook bij mijn eigen kinderen'
Valkier is ervan overtuigd dat de consument voor een grote verandering zal worden: 'Toeristen willen niet op een cruiseschip varen waar een grote zwarte pluim uit de schoorsteen komt. De publieke opinie is toch wel aan het veranderen. Ik vergelijk het wel met vegetariërs: hun aantal is de laatste jaren ook sterk toegenomen. Ik zie die bewustwording ook bij mijn eigen kinderen.'
Artikel gaat na de foto verder