Nederland heeft niet voor niks zo’n grote economie. Duik in een sector en je ontdekt hoeveel Nederlandse bedrijven wereldwijd bijdragen. Zo ook aan vliegvelden.
Schiphol, Dubai, Los Angeles. Het maakt eigenlijk niet uit vanaf welke luchthaven je vliegt. De kans is klein dat je aan boord van je vliegtuig komt zonder gebruik te maken van Nederlands product.
Luchthaventoeleveranciers uit ons land tekenen voor een scala aan producten en diensten voor vliegvelden over de hele wereld: van bagagelabels tot aan het ontwerp van start- en landingsbanen en verkeerstorens. Brancheorganisatie NAG spreekt van een ambitieuze sector die de grootste technologieleverancier voor luchthavens in de wereld wil worden.
Nieuwbouw
In landen in het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika staat nog veel nieuwbouw op de rol. Nederlandse bedrijven zien daar grote kansen om hun producten en diensten aan de man te brengen. Maar ze kijken ook met belangstelling naar de ontwikkelingen in een land als de Verenigde Staten. Donald Trump kondigde kort na zijn verkiezing tot president aan dat hij veel geld wil steken in modernisering van luchthavens in zijn land.
Optimalisering
De grote luchthavens in Europa zijn beperkt in hun uitbreidingsmogelijkheden; ruimte voor extra start -en landingsbanen is er nauwelijks. De groei zal vooral moeten komen uit een optimalisering en aanpassing van wat er al is. Zoals uit een verbetering van de incheckmogelijkheden en het efficiënter maken van de bagageafhandeling. En ook daarin hebben Nederlandse bedrijven een aandeel.
Veiligheidseisen
De onrustige situatie in de wereld levert ook extra werk op. Toen vorig jaar de Belgische luchthaven Zaventem als gevolg van een terroristische aanslag veranderde in ‘een hel’, scherpten luchthavenautoriteiten wereldwijd hun veiligheidseisen aan. Dat zorgde voor een groei van de interesse in producten om aan die eisen te voldoen.
Klik op de illustratie om deze te vergroten (opent in nieuw venster).
Illustratie: LinkDesign
Foto: Marco van Middelkoop/HH