Je hoeft geen beursgenoteerde multinational te zijn om de vleugels uit te slaan in Afrika. Vanaf het laagste punt van Nederland gaan de vrachtwagens van GTE/Van Vliet Automotive naar landen in heel in West-Afrika. Aan de andere kant van het continent verkoopt Amsterdams hipste ‘bakker om de hoek’ karrenvrachten brood.
Zonder een groot continent over één kam te scheren: in Afrika gaan veel dingen anders. ‘Maar dat is dus wat anders dan dat het niet gáát’, zegt Patrick Onderwater, managing director bij Van Vliet Automotive. Dat bedrijf exporteert nieuwe trucks naar voornamelijk West-Afrikaanse landen. ‘In Sierra Leone stonden we een keer midden in de jungle stil met een vrachtwagen, de benzine was op. Dan breekt je het angstzweet uit, ‘daar staan we dan’, maar binnen vijf minuten kwam er iemand uit het bos aanlopen met een jerrycan met diesel. Alsof het zo had moeten zijn.’
Dat dingen soms sneller gaan dan je verwacht, overkwam ook bakker Renee Pater van de in Amsterdam bekende keten Bbrood. ‘Ik had afstudeeronderzoek gedaan in Oeganda, en daarna kwam een vriendin uit Kampala naar Amsterdam, waar we net een vestiging hadden geopend op de Zeedijk. Al pratend zaten we te fantaseren over een vestiging van Bbrood in Kampala.’
Het enthousiasme ebde later weg bij Pater, maar niet bij haar vriendin. ‘Zij wilde starten in Oeganda, en ik dacht: dat gaan we natuurlijk niet doen. Maar een paar weken later belde ze, bleek dat ze niet alleen visitekaartjes had laten maken namens Bbrood, maar ook al in gesprek was met bakkers.’
Social enterprise
Ze veranderde van gedachten toen ze hoorde over een regeling van het ministerie van Economische Zaken, Private Sector Investment. Die biedt subsidie voor joint ventures van Nederlandse en startende Afrikaanse ondernemers. ‘Toen dacht ik: we gaan gewoon een plan schrijven, en als dat er doorheen komt, dan krijgen we wat geld en is het risico beperkter. En zo niet, dan niet.’ Maar het lukte wel: de overheid investeerde de helft mee in de eerste bakkerij van Bbrood op het Afrikaanse continent.
De eerste, ja. Want inmiddels heeft Bbrood vijftien winkels in drie landen (Rwanda en Kenia volgden). En werken er bijna 150 mensen. ‘We hebben het in de kern opgezet als een social enterprise, dus niet met het oog op puur alleen winst. Maar het sloeg zo aan dat we bleven groeien.’