Wéér een aardbeving in Groningen, wéér schade, wéér claims. Maar toch niet wéér eindeloos wachten tot er iets gebeurt?
De reis van Amsterdam naar Groningen duurt langer dan de reis van Groningen naar Amsterdam, dat weet iedereen die in het noorden woont. De Amsterdammer pakt zijn paspoort en zijn overlevingspakket en schrijft een volledige werkdag af. De Groninger haalt zijn schouders op en gaat gewoon.
Lelylijn: snelle verbinding tussen Amsterdam en 't Noorden
Maar ook hij zou het prettig vinden als de reis wat korter zou duren. En dat kan! We kunnen de reistijd tussen de twee steden halveren. In een goed uurtje van het Muziekgebouw aan het ’t IJ naar het Groninger Museum. En dat ook op een meer duurzame manier. De oplossing is De Lelylijn, een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en het Noorden. Die Lelylijn moet nog even aangelegd worden. Den Haag vond dit stukje spoor tussen Lelystad en Groningen altijd te duur, maar zo’n wild plan is het niet. De lijn is gewoon rendabel, rekenen economen ons voor.
Wonen in Noorden en werken in Westen straks een optie
Economische ontwikkeling volgt infrastructuur. Ja, Amsterdammers, let op: werken in het Noorden en wonen in de Randstad wordt opeens een aantrekkelijke optie. Of andersom: heerlijk ruim wonen in het Noorden en werken in de Randstad. En krijgt je partner een nieuwe baan aan de andere kant van het land? Verhuizen hoeft niet meer, want de Lelylijn haalt gewoon een uur van de reistijd af. Werkgevers kunnen ook de vlag uithangen, want zij kunnen ineens in een veel groter gebied zoeken naar nieuw en goed gekwalificeerd personeel.
Voor de 10 kilometer Noord-Zuidlijn werd 3 miljard euro uitgegeven. En dan is 4 miljard voor 100 kilometer Lelylijn teveel?
Snelle busverbinding is geen oplossing
Een snelle busverbinding – het huidige voorstel van de minister – haalt mensen niet van de weg af. En de tijdwinst van een busverbinding is ook nog eens niet meer dan een kwartiertje. Zowel de economische effecten als de voordelen voor het milieu zijn dus gering.
Dus toon nu lef en leg die Lelylijn aan
We zijn op dit moment nog de meest concurrerende economie van Europa. Als we dat willen blijven zijn visionaire investeringen met lef nodig. Eens legde ingenieur Lely de Zuiderzee droog. Het is tijd voor de vervolgstap. De Lelylijn is een snelle duurzame verbinding die vele kansen biedt. Het is tijd om die trein op de rails te zetten. Daar geloof ik en velen anderen al in en daar gaan we ons de komende periode ook hard voor inzetten.
Alfred Welink
Voorzitter VNO-NCW Noord