De Federatie Goud & Zilver is de branchevereniging voor ondernemers in de goud-, zilver-, uurwerken- en edelstenenbranche. Directeur Patrick Thio vertelt.
Wat is er te vertellen over de branche en branchevereniging?
‘Al sinds 1933 vertegenwoordigen wij de hele keten en meerdere beroepsgroepen: producenten en importeurs, maar ook onafhankelijke goud- en zilversmeden, juweliers en uurwerktechnici. Aangesloten zijn ook de waarborginstellingen, die onze producten keuren op het gehalte aan goud of zilver. We hebben ruim 600 leden met meer dan 700 vestigingen. Het grootste deel van de leden is zelfstandig gevestigd. En een deel is ook ambachtelijk, die doen als zzp’er werk voor consumenten via winkels.
Op ons bureau werken vijf mensen samen met de actieve leden. Bijna een vriendenclub die alle inhoudelijke zaken in goede banen leidt. Ook verzorgen ze onze website en social media, voor consumenten én leden. Verder hebben we het vakblad Edelmetaal, een glossy magazine met verenigingsnieuws, ondernemersnieuws en veel productnieuws. We laten daarin ook ontwikkelingen in het design van sieraden en horloges zien.’
Hoe lang bent u al directeur en wat is uw achtergrond?
‘Sinds 2014. Ik ben jurist en een echt verenigingsmens. Ik heb jaren voor bijvoorbeeld de ANWB en de Vakraad Metaal & Techniek gewerkt. Als vrijwilliger ben ik secretaris van het bestuur van het Hofje van Nieuwkoop en ik heb ook hart voor sportclubs. We moeten het in Nederland hebben van mensen die zich inzetten voor verenigingen. Ik hoop dat andere mensen dat ook blijven doen.’
Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?
‘Traditioneel zijn zaken als beveiliging en onze vakopleiding vaste aandachtspunten. Zo geven we beveiligingsmasterclasses. Dat zijn incompanytrainingen met het hele personeel over alle bouwkundige, technische en organisatorische beveiligingsafspraken. Daarnaast zijn we bezig met het imago van het vak, van consumentencampagnes tot een geschillencommissie. We zijn ook een kenniscentrum en vraagbaak voor de branche. En we verzorgen de twee cao’s: voor juweliers en de goud- en zilvernijverheid.’
Wat zijn belangrijke lobbypunten?
‘Op dit moment helpt MKB-Nederland ons met onder meer de witwasregelgeving. Natuurlijk moet er wat worden gedaan aan dat soort geldstromen. Maar dan wel op een praktisch uitvoerbare manier voor winkeliers en hun personeel. Karijn van Doorne helpt ons om dat gesprek te voeren met de Nederlandse Vereniging van Banken, DNB en ons Bureau Toezicht Wwft, om samen tot iets afgewogens en uitvoerbaars te komen.
Voor de rest zijn we druk in overleg over de invoering van het landelijke digitale opkoopregister in plaats van lokale registers op schrift. Dat is voor ons relevant, want we kopen vaak oud goud in. We zijn ook in overleg over de administratieve lasten van de Waarborgwet. De voordelen van keurtekens voor het consumentenvertrouwen zijn duidelijk, maar het moet natuurlijk ook weer uitvoerbaar blijven voor de ondernemer. En we werken via MKB-Nederland aan een gesubsidieerd project om met name zzp’ers en ambachtelijke bedrijven inzicht te geven in hun administratieve en financiële zaken.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche en branchevereniging?
‘Mensen blijven belang blijven stellen in onze producten. Of die nu ergens voor staan zoals een trouwring of puur als versiering en individuele uiting. Ondanks economische schommelingen blijven die in trek en wij proberen een goede prijs-kwaliteitverhouding te leveren. Edelmetaal en edelstenen behouden hun waarde. Wij hebben in onze branche het recyclen zo’n beetje uitgevonden, want niemand gooit goud weg. Na het aflopen van het Convenant Verantwoord Goud met de overheid – om inzicht te krijgen in de herkomst van goud – willen we dat zelf voortzetten.
Tussen de 60 en de 70 procent van de branche is bij ons aangesloten. Maar het automatisme om aan te sluiten, is er niet meer. De andere bedrijven gaan ervan uit dat de aangesloten bedrijven de kar wel voor ze trekken. Samen met het beroepsonderwijs kwalificatiedossiers van de vakopleidingen samenstellen, cao’s afsluiten en praten met de afdeling High Impact Crimes van het ministerie: dat kan alleen met een vereniging. Ik roep bedrijven daarom op om de vereniging te steunen.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘Dat heeft zijn nut door de jaren heen wel bewezen, door alles wat zij doen op het gebied van economische lobby, vakopleiding, beveiliging of corona. Samen met andere branches kan je veel meer dan alleen. En daarvoor heb je dan ook weer een koepel nodig. Bijvoorbeeld rond de witwasregelgeving: ook de banken en branches en bedrijven die de betalingen faciliteren, zijn aangesloten bij VNO-NCW of MKB-Nederland. Zo kun je elkaar vinden.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen?
‘Wat zou nou een eyeopener kunnen zijn? Iets wat niet met consumenten te maken heeft. Er zijn branches die veel middelen hebben. Dan wordt het werk heel anders, dan ben je meer een manager. Maar of ik dat nou leuker zou vinden, weet ik eigenlijk niet.’