Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL) vertegenwoordigt de belangen van stakeholders in de cadeaukaart- en belevenissenmarkt. Voorzitter Tamar de Leeuw vertelt.
Vertel eens over uw branche(vereniging).
‘BVCNL is de branchevereniging van cadeaukaarten. We hebben op dit moment 46 leden. Dat zijn kaartuitgevende partijen, distributeurs, de retailers waar de kaarten in het schap liggen en de partij die de codes op de kaarten verzorgt. Alle grote en middelgrote partijen zijn lid, waardoor we de sector goed kunnen representeren bij de politiek en overheid.
BVCNL is opgericht in 2017. We overzien een breed spectrum aan activiteiten, met name op het gebied van wet- en regelgeving. We wisselen kennis uit, zowel tussen de leden als naar buiten, bijvoorbeeld met ministeries of DNB. En we zorgen dat leden elkaar kunnen vinden. En daar ook commercieel gewin uit kunnen halen. Het bestuur treedt ook naar buiten en voert gesprekken met stakeholders. We hebben één betaalde medewerker, de branchemanager, die ons ondersteunt met onder meer financiën en contacten in Den Haag en Brussel op het gebied van wet- en regelgeving. Andere zaken besteden we uit of we vragen een van de leden iemand beschikbaar te stellen, om kosten te besparen.’
Hoelang bent u al voorzitter en wat is uw achtergrond?
‘Ik was in 2017 een van de oprichtende bestuurders. In 2020 ben ik tot voorzitter verkozen en afgelopen jaar voor drie jaar herkozen. Ik kom zelf ook uit de cadeaukaartenmarkt. Mijn daily job is CEO bij Yesty, een lid van BVCNL.’
Welke actuele (lobby)kwesties spelen er momenteel voor jullie?
‘De eerste vijf jaar hebben we vooral gewerkt aan de opbouw: stabiliteit creëren, onze toegevoegde waarde laten zien. Een gesprekspartner worden voor overheid en politici, maar ook voor onze leden. En dat doen we steeds beter. De afgelopen twee jaar is wet- en regelgeving ons belangrijkste dossier. Zo vallen cadeaukaarten nu onder de Payment Service Directive 2. Dat zijn Europese regels voor betaalmiddelen: strenge regels die niet passen bij het product. We zijn daarover al twee jaar in onderhandeling. We vinden dat een cadeaukaart geen bancair product is, maar een cadeauproduct.
Een ander dossier is de Europese antiwitwaswetgeving, de Anti-Money Laundering Regulation. Er zijn plannen voor een identificatieplicht. Consumenten willen zich niet hoeven identificeren als ze een cadeaukaart kopen voor hun nichtje. Of als ze een cadeaukaart in een winkel gebruiken. En winkels willen die gegevens niet hoeven vastleggen. Wij zeggen: een low-risk product moet je behandelen met minder strenge maatregelen.
Dan is er nog de EU-richtlijn over de registratie van klantendata voor platforms, DAC7. Daardoor moeten webwinkels klantgegevens gaan vastleggen. Wie ben je? Wat zijn je adres- en bankgegevens? Het is nu nog onduidelijk of dat ook moet als je met een cadeaukaart betaalt. Wij willen de markt zo werkbaar mogelijk houden. Wetgevende partijen hebben niet altijd goed zicht op wat ze zien als een nichemarkt. Maar we maken 1,5 miljard omzet per jaar. Die markt kun je helemaal killen. Als je weet dat er allerlei gegevens geregistreerd worden, koop je misschien geen cadeaukaart meer. Dat is zonde en bovenal niet nodig.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche?
‘We zijn een groeiende markt. Er komen nieuwe aanbieders en nieuwe producten bij. Als branchevereniging hebben we al tweemaal een innovatieprijs uitgereikt om dat te stimuleren, want daarmee houd je de markt levend. De branchevereniging draagt bij aan professionalisering. En doordat we steeds steviger worden, zul je zien dat er ook aanwas is van nieuwe leden.’
Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging?
‘De dossiers die spelen, zijn van steeds grotere krachten. Dan heb ik het over Europese wet- en regelgeving. Die kun je niet tackelen als individueel bedrijf, al ben je nog zo groot. Wij zitten er als representant van het grootste deel van de markt. We hebben de afgelopen vier jaar gewerkt aan betrouwbare marktrapportage waar iedereen die aan tafel zit naar vraagt. Hoe groot is die markt? Welke spelers zijn er? Vijf jaar geleden wisten we dat gewoon niet. En door de verbinding te zoeken met elkaar, word je sterker, kun je commercieel betere deals doen. Dus ik zie een versterking van de markt, minder versnippering.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘We zijn nu twee jaar lid, vooral omdat het deuren opent in Den Haag en Brussel en ons netwerk vergroot. Die toegevoegde waarde leverde MKB-Nederland al voordat we überhaupt lid waren. Andersom delen wij onze kennis en leveren we bijdragen aan commissies.’
Met welke branchevoorzitter zou u weleens een dagje willen ruilen?
‘Ik ben erg onder de indruk van Jacco Vonhof. Vooral omdat hij complexe materie heel basic en duidelijk kan maken. En daarmee ondernemers, consumenten en politici kan verbinden. Dat is een kunst. Als ik met hem zou ruilen, zou ik wel eens een dagje willen voelen hoe dat is. En zijn tactics leren.’